Banken moeten voorop lopen bij contactloos betalen

De introductie van ApplePay en de iPhone 6 afgelopen september laat zien dat de traditionele manier van betalen verandert. Wat kunnen banken doen om voor te blijven op de concurrentie? Bankpassen uitrusten met bijvoorbeeld ID-readers, vervoersbewijzen en kortingsvouchers is al een stap in de goede richting. Wat voor stappen kunnen zij nog meer zetten?

Steeds meer banken in Nederland gaan over op contactloos betalen. De voordelen zijn groot, zeker wanneer kleine bedragen moeten worden afgerekend. Niet alleen banken, maar ook andere partijen zoals IT-bedrijven en telecomproviders maken contactloos betalen mogelijk. Zo heeft Vodafone in samenwerking met Visa Europe de Vodafone Wallet geïntroduceerd. Hiermee kunnen klanten contactloos betalen via een speciale SIM-kaart die is uitgerust met NFC-technologie. 
De volgende stappen kunnen banken helpen met de implementatie van contactloos betalen: 
Zorg voor een agressieve NFC-betalingsstrategie
Bedrijven als Vodafone, PayPal, Google en nu ook Apple, zijn erg pro-actief geweest in het ondersteunen van NFC-betalingsoplossingen. Nu maken ze het gebruik van bankpassen zelfs overbodig door prepaidkaarten, cloud-portemonnees of creditcards aan te bieden. 
Als dit zo door gaat zullen zij snel koploper zijn op het gebied van contactloos betalen en een deel van de transactiekosten claimen. Als banken hun invloed niet vergroten lopen ze het risico vergoedingen af te moeten staan aan niet-financiële organisaties. Met andere woorden, banken moeten de komende jaren een agressievere strategie hebben op het gebied van contactloos betalen. 
Stimuleer klantgerichtheid door klantvertrouwen te benutten
Banken moeten consumenten ervan overtuigen dat de manier waarop zij NFC-technologieën implementeren veiliger, eenvoudiger en kostenbesparender is dan de aanpak van andere organisaties. Banken in Nederland hebben het voordeel dat consumenten over het algemeen meer vertrouwen hebben in hen, dan in andere organisaties als het gaat om het beheer van hun geld en mobiel bankieren. 
Een succesvolle klantgerichte campagne kan de adoptie van contactloos betalen in Nederland versnellen. Wanneer banken deze ‘critical mass’ bereikt hebben, zullen consumenten het onhandig vinden om voor een andere aanbieder te kiezen. 
Beheers risico’s op het gebied van privacy en veiligheid
Het gebruik van een mobiel apparaat voor betalingen brengt complexe beveiligingsuitdagingen met zich mee, omdat het meestal meerdere applicaties met toegang tot het internet heeft. Daarnaast hebben organisaties de neiging om zich te richten op de beveiliging van het apparaat zelf, in plaats van de beveiliging van het netwerk. Dit laatste is juist het kwetsbare punt waar een fraudeur een aanval kan doen en het systeem kan binnendringen. 
__________________________________________________________________________
De Dutch FinTech Awards 2015 is hét platform voor toonaangevende FinTech-bedrijven. Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door talloze ‘FinTech- startups’. Innovatieve bedrijven staan te popelen om talloze gefrustreerde klanten van financiële instellingen van dienst te zijn. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Neem deel. Volg FinTech Capital. Schrijf u in voor de Dutch Fintech Awards 2015. En bezoek 15 FinTech Events in 2015.
__________________________________________________________________________
Daarnaast is er een risico op dubbele afschrijvingen wanneer een bankpas zich dichtbij de lezer bevindt. Het vrijgeven van klantgevoelige informatie aan derden is tevens een uitdaging voor banken als het gaat om contactloos betalen. Daarom moeten banken een plan hebben om deze risico’s te beheersen, zodat de juiste maatregelen genomen kunnen worden om klanten tegen kwetsbaarheden te beschermen. Zo treffen Nederlandse banken risicobeperkende maatregelen door een limiet in te stellen voor het bedrag dat mensen kunnen uitgeven als zij contactloos betalen. 
Verbeter de samenwerking tussen de betrokken partijen
Samenwerking tussen banken, mobiele providers en leveranciers van NFC-technologie is erg belangrijk als het gaat om NFC-gebaseerde betalingen. Als de stakeholders niet op één lijn zitten, is het moeilijk om klanten goede NFC-oplossingen te bieden. Als banken voorop willen lopen op dit vlak, moeten ze beter gaan samenwerken met deze partijen. Daarnaast moeten er goede afspraken worden gemaakt over wie verantwoordelijk is voor het beheer en controle van de data. 
Breng klantvoorkeuren in kaart
Nederlandse banken moeten strategisch evalueren wat de voorkeuren zijn van hun doelgroep en een medium kiezen dat het beste aansluit bij hun strategische productpositionering. Op deze manier zorgen ze voor een zo groot mogelijke adoptie bij consumenten.   
In Nederland is de adoptie van contactloos betalen al groot, maar nog niet alle bankpassen en smartphones zijn uitgerust met NFC-technologie. Het is daarom erg belangrijk dat banken beter samenwerken met derden en strategieën opstellen voor een succesvolle implementatie van contactloos betalen. Eén ding is zeker: banken kunnen er niet onderuit.  
Sriniketh Chakravarthi, VP hoofd Banking & Financial Services bij Cognizant

Gerelateerde artikelen