Banken lopen tot 60 procent omzet mis door fintechs in 2025

Fintechs zijn aan een enorme opmars bezig. In 2015 werd er wereldwijd 19 miljard dollar geïnvesteerd in fintech-startups waarvan meer dan 13 miljard van durfkapitalisten kwam. Ter vergelijking, in 2010 was dit nog 'maar' 1,8 miljard dollar. Mede dankzij de focus op gebruikersgemak, snelheid en klantgerichtheid weten ze de concurrentie aan te gaan met banken.

De omzet die banken hierdoor mislopen op het gebied van consumentendiensten, hypotheken, MKB-leningen, retailbetalingen en vermogensbeheer ligt volgens McKinsey tussen de 20 en 60 procent tegen 2025. Dit zal met name door de lagere marges komen, omdat fintechs in staat zijn om deze diensten aan te bieden tegen een lagere prijs. 

Maar kloppen deze cijfers wel? Er lijkt een discrepantie te zijn tussen de enorme investeringen in fintech-bedrijven en de behoefte van de consument. Vraag een willekeurige voorbijganger op straat of zij financiële diensten door een alternatieve aanbieder dan hun bank zouden laten leveren en de kans groot dat ze hier negatief op antwoorden. Ze hebben meer vertrouwen in hun bank en denken geen behoefte te hebben aan andere financiële diensten dan die de bank aanbiedt. 

Betekent dit dat fintechs daarom niet succesvol zullen zijn en deze grote investeringen nutteloos zijn? Zeker niet. 

Innovatie kan verschillende vormen aannemen voordat ze worden geaccepteerd door de massa. Neem het voorbeeld van Henri Ford. Mensen wilden een sneller paard, maar hij ontwikkelde de auto. Hetzelfde geldt voor financiële oplossingen. Nu zien consumenten het nut van blockchain nog niet in en denken het niet nodig te hebben, maar over een paar jaar gebruiken ze misschien allemaal digitale portemonnees om hun boodschappen mee af te rekenen. 

De afgelopen jaren heeft een combinatie van factoren, zoals nieuwe digitale technologieën en veranderend klantgedrag, ertoe geleid dat disruptieve startups, zoals Adyen en Wealthfront, de bankenwereld hebben betreden. De schatting is dat wereldwijd 150 miljard wordt geïnvesteerd in fintechs in de komende vijf jaar. Dit kan een risico vormen voor bestaande financiële dienstverleners. 

Ondanks dat het gros van de consumenten op dit moment nog geen gebruikmaakt van fintech-diensten, moeten banken vraag creëren door te investeren en technologie in te zetten om nieuwe financiële diensten zo snel mogelijk te kunnen aanbieden. Zij moeten voorkomen dat ze pas inhaken wanneer de grootste groep mensen er al van overtuigd is dat ze nieuwe en andere financiële diensten willen. 

Daarom moeten banken samenwerken met fintechs. Ook voor fintech-bedrijven is zo’n samenwerking essentieel om te overleven. De bank geeft hen klanten en de fintechs bieden banken nieuwe en innovatieve oplossingen. Op deze manier benutten ze het vertrouwen dat mensen in banken hebben en springen ze in op de technologische ontwikkelingen die het leven van de consument eenvoudiger maakt. Ook al hebben consumenten nog geen behoefte aan fintech-innovaties, deze behoefte wordt nu wel al voor ze gecreëerd.  

Joris van Dongen, Head of Banking & Financial Services Business Consulting Benelux bij Cognizant  

Duizenden banen in bankwereld verdwijnen door 'fintech startups'
Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door Google Bank, Apple Bank, Facebook Bank en talloze 'fintech startups'. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Discussieer ook mee. Bent u expert, fintech-ondernemer of investeerder dan is het wellicht ook iets om betrokken te zijn bij de Dutch Fintech Awards 2017. Voor meer informatie bezoek de website www.fintech.nl 

Gerelateerde artikelen