Arjen Koonings, Jurylid Dutch Fintech Awards: "Mooi product is niet genoeg, kun je ook een succesvol bedrijf zijn?"

Arjen Koonings is partner van The Hatch firm, een jong venture capital fonds dat eind 2014 werd opgericht door zes partners. Hij heeft een achtergrond in financiële- en bedrijfssoftware, met ruim twintig jaar ervaring. Zijn focus is met name gericht op innovatieve bedrijven die technologie toepassen voor het optimaliseren van processen, waarbij hij veel in aanraking komt met de fintech-wereld. "Veel Nederlandse tech-bedrijven doen iets in finance, mondiaal lopen we voorop in meerdere gebieden."

Wat zijn volgens jou de laatste technologiegedreven innovaties in finance? In Nederland en daarbuiten?
Koonings: “Ik denk dat we specifiek in Nederland vooroplopen met innovaties op betalingsgebied. Ik heb het dan over echte ‘pure’ betaalprocessen tot en met processen rondom het betalen zoals e-invoicing. In Nederland en ook in de rest van de wereld is er veel te doen rondom het steeds verder verbeteren van betalingsprocessen. Vroeger werd er een proces bedacht en dan zag men wel verder. Verbetering kwam dan vooral door het toevoegen van extra ‘handjes’. Nu zie ik het automatiseren van procesverbetering, op welk proces dan ook, steeds meer gebeuren in de financiële wereld.” 

Wat zijn de kansen van morgen? Welke bedrijven of diensten komen juist in de problemen, en waarom?
“Ik denk dat de kansen heel breed liggen. Daarom is ook de term fintech ontstaan. Er zijn jarenlang allerlei verouderde processen in de wereld geweest en nu zie je ineens de bedrijfsvoering veranderen. Dit leidt tot kansen van links naar rechts en van boven naar beneden. Ik voorspel dat de wereld de komende jaren net zo snel gaat veranderen dan in de afgelopen dertig jaar. Veel zaken zien er straks heel anders uit. 
__________________________________________________________________________
De Dutch FinTech Awards 2015 is hét platform voor toonaangevende FinTech-bedrijven. Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door talloze 'FinTech- startups'. Innovatieve bedrijven staan te popelen om talloze gefrustreerde klanten van financiële instellingen van dienst te zijn. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Neem deel. Word lid van de FinTech Community, bezoek de FinTech Events, meld u aan voor de Dutch Fintech Awards 2015
__________________________________________________________________________    
 
Traditionele financiële instellingen die zich niet aanpassen aan deze veranderende wereld gaan het heel moeilijk krijgen. Overigens denk ik zeker dat grote banken en verzekeraars hier mee bezig zijn, maar bijvoorbeeld het online kanaal is iets waar deze organisaties niet mee vertrouwd zijn. En op het gebied van financiering komen allerlei platformen voor crowdfunding en andere alternatieve financieringsoplossingen op.”

Welke fintech-bedrijven zijn veelbelovend en zouden moeten worden genomineerd?
“Er zijn veel interessante fintech-bedrijven al genomineerd en die mij ook aanspreken. Wat me wel opvalt is dat er een aantal redelijk gevestigde namen tussen zitten met een grote reputatie, zoals Adyen en Knab. Zij hebben processen op een andere manier ingericht met een kijk op technologie. Verder gebeurt er veel op het gebied van oplossingen voor mkb-bedrijven. Bijvoorbeeld New Views is een partij die kijkt naar de automatisering van factuurverwerking, wat het ondernemers heel gemakkelijk maakt. Ook interessant vind ik Owlin, dat met een systeem miljoenen nieuwsbronnen overal ter wereld ontsluit waarvoor zó veel specifieke bedrijfstoepassingen voor zijn te verzinnen… onvoorstelbaar.” 

Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen voor fintech-bedrijven?
“Ik denk dat er wel een aantal zijn. Een lastige is dat er heel veel beweging is in de markt, waardoor je niet kunt voorspellen of je over vijf jaar de juiste toepassing hebt gekozen. Je moet flexibel zijn als fintech-bedrijf. Verder speelt dat Nederland eigenlijk maar een beperkte markt is. Internationaal opschalen is belangrijk. Het gaat er niet alleen om of je een mooi product hebt gemaakt, maar ook of je een succesvol bedrijf kunt zijn.”