Allard Luchsinger, Jurylid Dutch Fintech Awards: "Investeren in bedrijven is niet meer alleen weggelegd voor rijke mensen"

Als directeur van Velocity Capital private equity is Allard Luchsinger verantwoordelijk voor zes investeringen in fintech-bedrijven wereldwijd. De wereld van fintech kent hij goed. Eerder was Luchsinger ondernemer van het online brookerbedrijf Zecco in San Francisco. Na een fusie met Tradekey, een van de grootste online brookers in de Verenigde Staten, stapte Luchsinger over naar Velocity. Wat zijn de trends in de fintechwereld volgens Luchsinger?

Wat is uw ervaring met fintech?
Luchsinger: “Wij investeren momenteel in zes fintech-bedrijven wereldwijd. Velocity is de grootste aandeelhouder van Tradekey, het bedrijf dat is gefuseerd met mijn voormalige bedrijf Zecco. Verder investeren we in een brooker in Hongkong, een bedrijf in banking software in IJsland, nog een bedrijf in banking software in Nederland, een bedrijf in mobile payments in Afrika en een bedrijf in het Verenigd Koninkrijk. 

Wij investeren in early fintech. Dat zijn jonge bedrijven van ongeveer een tot drie jaar die al een product hebben en een businessmodel. En ze draaien omzet, maar nog niet veel. Onze bedoeling is om als venture capitalinvesteerder in te stappen – in een vroeg stadium dus – waarna het bedrijf groot wordt, en dan verkopen wij ons aandeel weer.”

Wat zijn volgens u de laatste innovaties in finance die door technologie worden gedreven?
“Er vindt een democratisering plaats in investeren. Dat houdt in dat mensen die eerder geen toegang hadden tot sophisticated bedrijven, daar nu wel in kunnen investeren. Je hoeft niet meer enorm rijk te zijn om een portfolio te krijgen. Waar je eerst wel beschikking moest hebben over een miljoen dollar, kun je nu met duizend dollar in bedrijven investeren. Je kunt het gewoon online invullen, wat het in technisch opzicht heel eenvoudig maakt. Dit staat in Nederland nog wel in de kinderschoenen.”
__________________________________________________________________________
De Dutch FinTech Awards 2015 is hét platform voor toonaangevende FinTech-bedrijven. Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door talloze 'FinTech- startups'. Innovatieve bedrijven staan te popelen om talloze gefrustreerde klanten van financiële instellingen van dienst te zijn. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Neem deel. Word lid van de FinTech Community, bezoek de FinTech Events, meld u aan voor de Dutch Fintech Awards 2015
__________________________________________________________________________          
 
Waar liggen de kansen in de nabije toekomst? En welke bedrijven of diensten zullen in de problemen komen?
“Banken zullen verplicht zijn om data te delen met hun klanten. Als klant kun je vervolgens bepalen wie die data mag gebruiken. Als bedrijven weten waar jij je geld uitgeeft, kunnen ze je hele relevante kortingen geven. Het zou enorm veel mogelijkheden bieden als er iets met de data gebeurt die banken hebben over hun klanten. Ik geloof dat big data revolutionair is en dat het snel toegepast wordt. Ook de Bitcoin zal voor grote veranderingen zorgen. Internationaal betalen zonder bedrijven die er tussen komen, is baanbrekend.”

Welke fintechbedrijven vallen op en zouden op de longlist van de Dutch Fintech Awards moeten komen staan? 
“Mijn favorieten zijn de volgende. 5Degrees zet banking op zijn kop; Bux biedt een game-achtige mobiele applicatie om te handelen in aandelen; Clubcollect biedt fantastische systemen voor sportclubs; en Pritle, dit bedrijf doet wat Evy doet, maar dan goedkoper. En natuurlijk Adyen, naar mijn mening het mooiste fintech-bedrijf van Nederland. Het is inmiddels al meer dan een miljard waard.”

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor fintech-bedrijven?
“Het winnen van het vertrouwen van klanten is de grootste uitdaging voor nieuwe spelers. Het duurt lang voordat je klanten krijgt. Dat zie je ook aan fintechbedrijven in Silicon Valley; ze lanceren een goed product, maar het duurt lang voordat je klanten krijgt. Er is veel kapitaal nodig om de tijd door te komen dat je genoeg klanten hebt. Voor fintechbedrijven in Nederland is dat nog moeilijker, omdat de markt kleiner is. Het is lastig om hoge investeringen te doen, en daarna afhankelijk te zijn van een kleine markt. Als je vervolgens je eerste klanten hebt, kost het ook weer tijd om een langdurige relatie op te bouwen met die klant. Al met al is het nog niet zo makkelijk om een mooi, nuttig product op de markt te brengen.”