Actie autoleveranciers

Autoleveranciers zouden er goed aan doen op zoek te gaan naar overnameprooien. Dat stelt adviesbureau Roland Berger. Het adviesbureau deed een studie naar autotoeleveranciers wereldwijd. Hieruit bleek dat de volumes van de markt pas in 2012 of 2013 weer op het niveau van 2007 zijn.

Dat wordt als een prima jaar gezien. Volgens Roland Berger doen niet alle toeleveranciers het even slecht. Toeleveranciers voor kleine auto’s zitten soms zelfs in de lift. In Nederland is voor een aantal leveranciers werktijdverkorting aangevraagd, maar zijn nog geen surséances geweest.

In Duitsland telde Roland Berger twintig toeleveranciers die uitstel van betaling hebben aangevraagd. Dat loopt volgens het adviesbureau op tot 100 à 150 als de autoverkopen niet aantrekken. Het is daarom nu zaak voor de toeleveranciers om hun bedrijf zo snel mogelijk in te richten op een lager volumeniveau, meent Roland Berger.

Bedrijven moeten nadenken over hoeveel productie ze willen draaien en vervolgens kijken wat ze daarvoor nodig hebben. Hierdoor hoeven ze ook niet alle tijdelijke krachten eruit te gooien, zoals bij veel bedrijven de eerste gedachte is. De flexwerkers kunnen zo kleine schommelingen in de vraag opvangen.

Verder moeten toeleveranciers de portfolio opschonen en in kaart brengen of er geen interessante overnames mogelijk zijn.