Ondernemers hoeven daardoor niet meer op hun geld te wachten.

ABN AMRO introduceert ‘Snel betaald’, een nieuwe dienst voor bedrijven die niet willen wachten op betalingen van klanten. Volgens de bank is deze nieuwe dienst ook nuttig voor bedrijven die extra liquiditeit nodig hebben ten behoeve van hun groei.

Sinds het begin van de coronacrisis is het aantal bedrijven dat een factuur niet op tijd betaalt behoorlijk gestegen. Kredietverzekeraar Atradius berekende in november vorig jaar dat 56 procent van de bedrijven een factuur te laat betaalt, ten opzichte van 32 procent voor de crisis. De betaaltermijn was op dat moment gemiddeld 25 dagen langer.

Ondernemers kunnen nu via ABN AMRO internetbankieren per individuele factuur kiezen of zij deze aan de bank willen overdragen. Als bedrijven van het aanbod gebruikmaken, schiet de bank het bedrag voor.

Bij het selecteren van een factuur staat negentig procent van het bedrag binnen een dag na goedkeuring op de rekening. De overige tien procent volgt als de debiteur heeft betaald. De ondernemer betaalt hiervoor per factuur een fee van gemiddeld 2,4 procent. De maximale fee is 4% procent.

Volgens de staatsbank is de nieuwe functie met name voor startende en kleine ondernemers een interessante en flexibele optie, omdat factoring-oplossingen of kredietverlening minder interessant zijn voor het cashflow management van deze groep.

De bank stelt tevens dat de nieuwe dienst ook handig is in andere situaties, bijvoorbeeld voor snelgroeiende bedrijven. Volgens ABN AMRO kunnen snelle groeiers de kredietfaciliteiten overslaan, omdat zij hun groei kunnen financieren met eigen geld doordat zij direct worden betaald.