9 lessen van de 'Wolf of Wall Street'

Jordan Belfort, de beroemde Wolf of Wall Street, wist in zijn gloriedagen honderden miljoenen binnen te harken op het uiterst competitieve Wall Street. Onmiskenbaar een geniaal verkoper en ondernemer. Het probleem van luisteren naar Belfort is dat je weet dat hij duizenden mensen belazerd heeft, dus hoe waardevol is zijn advies?

Afgelopen woensdag kreeg ik tijdens een seminar in de RAI zelf de kans zelf te oordelen over de voormalige Wall Street fraudeur. Hij benadrukte dat hij geleerd had van zijn gevangenisstraf en dat hij ethiek nu hoog in het vaandel heeft staan. ‘Je moet klanten geen producten verkopen die niet juist voor ze zijn’, beseft hij nu. Voor wie bereid is hem zijn verleden te vergeven heeft ‘de wolf’ wel wat inspirerende lessen in petto. 

1. De beste manier
Voor alles bestaat een systeem, een beste manier om iets te doen. Veel (sales) mensen nemen niet de tijd om hier echt goed over na te denken. ‘Geef me drie redenen waarom ik je product moet kopen’, vraagt belfort aan salesmensen en ze geven er hooguit één die wel oké is. ‘Ik zou er drie moeten horen die waterdicht en ‘kick-ass’ zijn’, aldus Belfort.  

2. In twee werelden leven
Volgens de wolf bestaat er een ‘inner world’ en een ‘outer world’ van succes. De innerlijke wereld bestaat uit expertise en de juiste mindset en de buitenwereld uit strategieën die echt werken. Hieronder de skills die je moet beheersen in beide werelden om rijkdom te vergaren. Bij het leren leven in twee werelden gaat het niet om perfectie, maar om vooruitgang. 
 
 
3. Creëer een visie / focus
Waar zie je jezelf over vijf jaar en waarom? Deze vraag moet je beantwoorden, anders is het heel gemakkelijk om de weg kwijt te raken. Door je te focussen op je visie zul je veel eerder kansen om je heen waarnemen die aan je doel kunnen bijdragen. De ‘waarom’ vraag is belangrijk omdat je jezelf hiermee herinnert aan waarom je de dingen doet waarvan je weet dat je ze moet doen om te slagen. De ‘waarom’ moet niet over jezelf gaan, maar over anderen omdat dat veel krachtiger is.  

4. Waak voor ‘self defeating beliefs’
Het brein draait voortdurend voor en tegen scenario’s af. Wat als ik dit probeer? Wat als ik slaag? Wat als ik faal? Als je niet oppast blijf je hangen in het negatieve: Ik zal niet slagen, dus waarom zou ik het proberen? ‘Ik ben geen verkoper’, is bijvoorbeeld een veel voorkomende overtuiging die mensen in de weg staat actie te ondernemen.  

5. Leer verkopen en beïnvloeden
Als je iets wilt verkopen – en iedereen zou die skill moeten beheersen, ook ideeën moeten immers verkocht worden – moet je allereerst jezelf overtuigen. ‘Ik ben de expert, heb de juiste skills en wat ik niet heb ga ik halen.’ Succesvolle mensen hebben altijd een positieve ‘can-do’ mentaliteit.  

6. Manage je mentale staat
Een goede verkoper is dat niet altijd. Hij heeft goede en slechte dagen. Je moet leren om altijd in de mentale staat te kunnen geraken waarin je kunt zijn wie je wilt zijn. Je moet toegang kunnen krijgen tot je skills wanneer je ze nodig hebt. De vier staten die je nodig heb noemt Belfort de vier C’s:
- Certainty
- Clarity
- Confidence
- Courage

7. Stel je maatstaven ter discussie
In zijn jeugd kocht Belfort een koelbox en ging ijs verkopen op het strand van New York. Hij verdiende bakken geld, veel meer dan hij had verwacht. De volgende dag ging hij terug met vier koelboxen. Wie zou dat niet doen? ‘De meeste mensen’, aldus Belfort. ‘Zodra je je doel bereikt hebt, zul je langzamer gaan. Stel je standaarden ter discussie en stel ze naar boven of beneden bij. Je maatstaven moeten je visie matchen.’  

8. Speel offensief
Maak goede beslissingen snel, en verander langzaam van gedachten. Wanneer je in een empowerde staat bent maak je goede beslissingen. Als je in een niet-empowerde staat bent en bijvoorbeeld denkt ‘ik ben geen ondernemersmateriaal’, moet je helemaal geen beslissingen nemen. 

9. Zet jezelf als expert neer
Mensen zijn angst-gebaseerde wezens, dus de eerste indruk is cruciaal. In iedere ontmoeting heb je vier seconden om vast te stellen dat je:
- Super slim en scherp bent;
- Super enthousiast bent;
- Je een topexpert bent. 

Als je dit voor elkaar krijgt, zullen mensen besluiten dat jij een interessant persoon bent om naar te luisteren en de controle aan jou overdragen. Als de andere persoon niet gelooft dat jij expert bent, zal hij zelf de controle over het gesprek houden. Inhoudelijk kun je dit nooit in vier seconden doen, dus je bent hier volledig afhankelijk van body language en tone of voice.

En die twee vaardigheden beheerst Jordan Belfort als de beste. Je gelooft elk woord, zelfs wanneer hij het heeft over ethiek. Zijn dit zijn geperfectioneerde overtuigingsskills of is hij echt in ethiek gaan geloven? Het is onmogelijk dit vast te stellen. Belfort blijft een meester is wat hij doet.