8 zaken die iedere leider moet leren

Je kunt met veel wegkomen en het toch maken in de wereld, maar sommige dingen kun je als leider simpelweg niet mee wegkomen. Succes is altijd relatief ten opzichte van de concurrentie. Je kunt geweldige producten, diensten of mensen hebben, maar wanneer het niet boven de concurrentie uitstijgt op een manier die betekenisvol is voor je klanten, zul je uiteindelijk verliezen. Om te slagen als business leider zul je in ieder geval de volgende 8 zaken goed moeten doen…

De eerste is om bovenop de concurrentie te blijven zitten. Hier volgen er nog acht, waarvan het geen zin heeft te proberen af te snijden. Je moet deze dingen stuk voor stuk goed doen als leider.

1. Leer van ervaring
Ervaring is de beste leraar in de wereld. Niet alleen je eigen ervaringen zijn leerzaam, maar ook die van anderen. De voormalige baas van Intel Andy Grove bijvoorbeeld, was de mentor van Steve Jobs. Jobs was op zijn beurt weer mentor van Google oprichters Larry Page en Sergey Brin. Ervaring is als een gigantische waterval, een eindeloze bron van wijsheid en kennis.

2. Stel prioriteiten en delegeer
Volgens Fred Wilson (Vice President van Union Square Ventures) moet een leider zich op slechts drie dingen concentreren en de rest delegeren. Voor een CEO stelt hij de volgende drie prioriteiten voor: ‘Stel het beleid en de visie van het bedrijf vast en communiceer hier consequent over. Rekruteer het beste beschikbare talent en houd ze vast. En zorg dat er altijd voldoende geld op de bank staat.’ De drie prioriteiten die je kiest hangen af van je rol, maar voor iedere leider geldt; op hoe minder zaken je je hoeft te focussen, hoe groter de kans is dat je jouw uitdagingen voor elkaar krijgt.

3. Acteer op basis van slimme beslissingen
Deze klinkt simpel, maar hierop gaan leiders het vaakst de mist in. Ze worden lui, nemen sluiproutes, luisteren naar ja-knikkers, trappen in verleidelijke onzinpraatjes of ze falen om überhaupt te acteren. Dit is de makkelijkst voorkombare oorzaak van falend leiderschap.

_________________________________________________________________________________

Vergroot de effectiviteit van uw leiderschap
Bent u financieel expert én geeft u leiding aan een team van professionals? Wilt u de effectiviteit van uw leiderschap vergroten? Wilt u de juiste besluiten nemen en resultaten verbeteren? Dan is het vierdaagse programma Effectief Leiderschap voor financials precies wat u zoekt. Meld u direct aan.

_________________________________________________________________________________

4. Betrek key stakeholders
Een leider moet zijn belangrijkste stakeholders in kaart brengen, zoals klanten, werknemers en investeerders, en ze continu betrekken bij zijn of haar onderneming. Vertel ze wat ze moeten weten en draai er niet om heen. Stel hen de voornaamste vragen en luister aandachtig naar wat ze te zeggen hebben.

5. Beloon winaars en ontsla verliezers
Iedere organisatie heeft medewerkers die zij niet kunnen veroorloven te verliezen en medewerkers die zij niet kunnen veroorloven te behouden. Zorg dat de eerste groep gemotiveerd blijft en beloon hen goed! Nu klinkt ‘verliezers’ wat onsympathiek, maar ontsla diegene die niet (langer) passen in hun rol of organisatie. Dit resulteert in een prachtige onderneming.

6. Los problemen op
Het zakenleven zit vol met lastige problemen en complexe trade-offs. Of het nou de techniek, de operatie of de organisatie is, overal duiken wel problemen op die om de aandacht van de leider(s) vragen. Pas kritisch denken en deductief redeneren toe, en pak de problemen stuk voor stuk aan.

7. Geef nooit op, geef je nooit over
Moed in het aangezicht van tegenslag, dat is het kenmerk van een échte leider. Hij of zij geeft nooit op. Soms was het wellicht beter geweest als ze dit wel hadden gedaan, maar gemiddeld genomen komen ze er beter uit.

8. Onderhandel effectief
Veel mensen zeggen dat ze een hekel hebben aan onderhandelen, maar echte leiders zeggen dat nooit. Het is één van de meest fundamentele aspecten van zaken doen, dus een echte leider beheerst dit spel tot in de puntjes.

Bron: Inc.com