8 succesvolle big data-toepassingen

8 succesvolle big data-toepassingen
Wilt u aan de slag met big data, maar heeft u tot dusver moeite daar een praktische invulling aan te geven? Laat u inspireren door deze acht early adopters.
1. Optimaliseren van dingen die draaien
 
General Electric (GE) is een enthousiast gebruiker van big data. Het conglomeraat gebruikt al veel data in haar data-intensieve sectoren, zoals gezondheidszorg en financiële dienstverlening, maar het bedrijf ziet ook industriële toepassingen, zoals in GE’s businesses voor locomotieven, straalmotoren en gasturbines. GE typeert de apparaten in bedrijfstakken als deze ook wel als ‘dingen die draaien’ en verwacht dat de meeste van die dingen, zo niet alle, binnenkort gegevens over dat ‘draaien’ kunnen vastleggen en communiceren. 
 
Een van die draaiende dingen is de gasturbine die de klanten van GE gebruiken voor energieopwekking. GE monitort nu al meer dan 1500 turbines vanuit een centrale faciliteit, dus een groot deel van de infrastructuur voor gebruik van big data om de prestaties te verbeteren is er al. GE schat dat het de efficiëntie van de gemonitorde turbines met minstens 1 procent kan verbeteren via software en netwerkoptimalisatie, doeltreffender afhandelen van onderhoud en betere harmonisering van het gas-energiesysteem. Dat lijkt misschien niet veel, maar het zou neerkomen op een brandstofbesparing van 66 miljard dollar in de komende 15 jaar.
 
2. Verbeteren klantervaring
 
Nora Denzel is bij Intuit – een bedrijf in fiscale en financiele software – Senior Vice President of Big Data, Social Design and Marketing. Er schuilt logica in het combineren van deze rollen: Bij Intuit worden big data gebruikt om om de website en klanttevredenheid te verbeteren en de klantentrouw te vergroten – allemaal marketingdoeleinden. 
 
Intuit heeft geweldige resultaten geboekt met de ontwikkeling van producten, diensten en features gebaseerd op big data. In de belastingapplicatie TurboTax bijvoorbeeld worden gebruikers geïnformeerd over hoe waarschijnlijk het is dat ze een controle krijgen. Dat gebeurt op basis van klantervaringen in het verleden. Zowel Quickbooks en Mint, de personal finance-site van Intuit, informeert ondernemers over hoe hun performancemaatstaven en kosten zich verhouden tot die van andere kleine bedrijven. 
 
3. Doen van gerichte aanbiedingen
 
PNC Bank heeft gewerkt met Pegasystemsoftware om goed gestructureerde en semi-geautomatiseerde processen voor klantenservice en aanbiedingen te creëren via alle contactpunten en kanalen. De bank maakt al een miljoen aanbodbeslissingen per dag beschikbaar bij interacties met klanten via alle belangrijke kanalen. Meestal wordt een callcentermedewerker eenvoudigweg geadviseerd om het gesprek af te handelen op basis van de voorspelde waarde van de resterende gesprekstijd. 
 
Het personeel van bankkantoren heeft in de regel meer tijd en context om het aanbevolen aanbod voor andere bankdiensten en -producten te presenteren. Elk inzicht en elke aanbeveling worden afgestemd op de koopkracht van de klant en diens eerdere gedragingen. Deels vanwege deze capaciteit werd PNC onlangs tot nummer 1 bestempeld van 16 online financiële instellingen voor marketing en promotie door Corporate Insight, een onderzoek- en consultancybedrijf voor de bancaire sector. 
 
4. Opsporen van gestolen spullen
 
Delta Lloyd heeft onlangs een innovatief systeem aan het werk gezet om sneller, beter en actiever gestolen en vermiste objecten terug te vinden. Het systeem Sjerlok maakt gebruik van big data, kunstmatige intelligentie en ouderwets speurwerk.
 
 
In geval van diefstal of vermissing gaat Sjerlok direct op zoek naar het vermiste object door het internet af te speuren. Het systeem vergelijkt en koppelt deze informatie met de informatie van de gestolen goederen. Daarnaast blijft Sjerlok het dossier tijdens de opsporing monitoren en zorgt het voor samenwerking en communicatie met andere betrokken partijen, zoals de politie en onderzoeksbureaus. Met Sjerlok verwacht de verzekeraar de schadelast door diefstal met minimaal tien procent te kunnen verminderen wat zich moet terugvertalen in lagere premies voor klanten.
 
5. Strak inregelen van operationele processen
 
Heathrow Airport heeft enkele jaren geleden een semi-geautomatiseerd systeem voor het managen van vluchtoperaties geïmplementeerd, Airport Collaborative Decision Making (A-CDM) genoemd. Met gebruik van een verzameling beslisregels en processtromen creëert dit systeem automatisch en coördineert het dynamisch alle operaties die betrokken zijn bij de vluchtturnaround (de tijd die nodig is voor aankomst, lossen, laden en vertrek).
 
Daarbij horen ook: wanneer het vliegtuig exact landt, naar welke gate het moet taxiën, hoeveel bagage uitgeladen moet worden, wanneer de brandstof moet worden bijgevuld, de aankomsttijd van de crew voor de volgende vlucht, de tijd die passagiers krijgen om te boarden en wanneer het vliegtuig moet wegrijden en opstijgen. Heathrow rondde de eerste fase van het systeem af in iets meer dan twee maanden en verbeterde het percentage van op tijd vertrekkende vliegtuigen onmiddellijk van 60 naar 85 procent. 
 
6. Big data als product aanbieden
 
Kyruus, opgericht in 2010, focust op big data over artsen. Het levert data aan ziekenhuizen, verzekeringsbedrijven en farmaceutische bedrijven, die moeten helpen om meer inzicht te krijgen in de netwerken van artsen. Het doel is de ‘Bloomberg van artseninformatie’ te worden. 
 
Kyruus begon met het verzamelen van data uit meer dan 1.000 openbare en commerciële bronnen. Het bedrijf had los van de verkoop van deze data enkele alternatieve inkomstenbronnen. Eentje daarvan was het tracken van ‘lekkage’ van patiënten verwijzingen buiten het zorgnetwerk van een ziekenhuis. Volgens de CEO van Kyruus rapporteren sommige grote gezondheidszorgsystemen meer dan 50 procent lekkage van ziekenhuisnetwerken, terwijl de beste organisaties percentages hebben van onder de 20 procent. Het besparingspotentieel is dus enorm. 
 
7. Optimaliseren van logisitiek
 
Voor pakketvervoerder UPS zijn big data niet nieuw: het begon al in de jaren 80’ met het vastleggen en tracken van allerlei pakketbewegingen en transacties. De onderneming volgt nu data over 16,3 miljoen pakketten per dag voor 8,8 miljoen klanten, en krijgt dagelijks gemiddeld 39,5 miljoen trackingverzoeken van klanten. Veel van de recentelijk verkregen data komen van telematicasensoren in ruim 46.000 voertuigen. 
 
De data over UPS-pakketwagens gaan onder andere over snelheid, richting, remmen en aandrijvingsperformance. Die data worden niet alleen gebruikt om de dagelijkse prestaties te monitoren, maar zijn ook de motor achter een grote herziening van UPS’ routestructuren. In 2011 heeft het project al een besparing van 8,4 miljoen gallon brandstof opgeleverd door 85 miljoen mijl aan dagelijkse routes te verkorten. UPS schat dat een besparing van slechts 1 mijl per bestuurder het bedrijf per dag 30 miljoen dollar oplevert, dus de totale besparingen zijn substantieel te noemen. 
 
8. Analyseren van klanttevredenheid
 
United Healthcare gebruikt natural language processing (NLP) om meer inzicht te krijgen in de klanttevredenheid. Het begint met het converteren van in callcenters opgenomen telefoongesprekken met klanten naar tekst. Daarin wordt gezocht naar indicatoren dat de klant niet tevreden is.
 
Het werk om de klanttevredenheidsdata, samen met veel andere bronnen van klantendata, in een klantendata warehouse op te slaan en te analyseren, wordt geleid door de finance-organisatie. Maar ook een aantal andere functies en units van United, waaronder zijn Optum-business (gespecialiseerd in het verkopen van data en gerelateerde diensten aan gezondheidsorganisaties) doen eraan mee. In het team zitten zowel conventionele kwantitatieve analisten als datawetenschappers met sterke IT- en datamanagement vaardigheden. 
 
Bronnen: 
– ‘Big Data aan het werk’ (Thomas Davenport, 2015)
– Emerce
__________________________________________________________________________________  
 
Gaat u ook binnenkort investeren in Big Data & Analytics?
Ontdek hoe u Big Data & Analytics succesvol toepast. 3 tips:
 
Big Data & Analytics verandert continu uw werk. Ruim 85 procent van de financials wil daarom verregaand investeren in deze capaciteit. Maar hoe begint u? Hoe werkt het? Wat kost het? U ontdekt het tijdens Big Data Day, een uniek event voor CFO’s en andere executives. Leer via praktijkvoorbeelden en verhalen van top experts hoe u Big Data & Analytics succesvol toepast. Zij helpen u om het laag hangende fruit direct te plukken. Schrijf u nu in
 
Wilt u als partner betrokken zijn bij de Big Data Day? Neem dan gerust contact op met Michael van Asperen via mvanasperen@alexvangroningen.nl of 06 1588 5665.
 
FM Magazine duikt in het meest belangwekkende business onderwerp van dit moment: Big Data & Analytics. Met de passievolle medewerking van gasthoofdredacteur Marco de Jong (Experience Data). Middels expertvisies en praktijkcases van (finance) professionals die al grote stappen gezet hebben bieden we u inspiratie en knowhow over hoe u data kunt inzetten voor geweldige nieuwe inzichten en een betere performance. Lees hier het volledige magazine.
 
U heeft alle data tot uw beschikking om de wereld van vandaag te verklaren en die van morgen te voorspellen. Wilt u nu uw kansen met uw data benutten? Wilt u Big Data & Analytics succesvol toepassen? Volg dan de training Big Data & Analytics voor Financials en minimaliseer direct risico’s, verlaag kosten en spot nieuwe kansen. Schrijf u vandaag nog in.
 
Sluit u aan bij het Controllers Netwerk voor persoonlijke en professionele groei. Het Controllers Netwerk biedt u en uw collega controllers een uniek concept om kennis, ervaringen en opinies te delen. Laat u inspireren tijdens Peer Group bijeenkomsten en help vakgenoten met hun vraagstellingen. Voor meer informatie en aanmelden, gaat u naar Controlling.nl.
Gerelateerde artikelen