7 tips om aandacht te trekken met informatie

Informatie die geen aandacht trekt leidt zelden tot adequate beslissingen en acties. Maar aandacht is een schaars goed. Dit maakt het tot het belangrijkste bedrijfsmiddel in hedendaagse business. Zo betoogt Tom Davenport, President's Distinguished Professor of Information Technology & Management bij Babson College. Hij geeft 7 tips om met de juiste informatie toch de aandacht te trekken.

Tijdens het pre-conference programma van CFO Day 2009, dat op 10 juni plaatsvond in NH Leeuwenhorst te Noordwijkerhout hield Davenport zijn verhaal. ‘Aandacht’ is hét belangrijkste bedrijfsmiddel, aldus Davenport. De belangrijkste beslissing die elke zakenpersoon moet nemen is beslissen waar zijn of haar aandacht naar toe gaat.   

In een economie waarin zaken waardevol worden wanneer ze schaars zijn, is aandacht het belangrijkste bedrijfsmiddel. Aandacht is namelijk zeer beperkt; niemand heeft een overvloed aan aandacht te besteden. Ook is aandacht een nul-som-spel, oftewel een situatie waarbij de winst van de één het verlies van de ander is.

Aandacht is tweerichtingsverkeer. Dat betekent dat zoekers van aandacht het proberen te vangen en gevers van informatie het trachten te alloceren en behouden. Een probleem waar veel bedrijven mee kampen is dat ze een hoop slimme mensen in dienst hebben die een veelheid aan informatie produceren. Wat ze eigenlijk willen is dat hun mensen niet alleen de bekwaamheid hebben om informatie te produceren, maar ook om het te consumeren.

Rapportages zijn nog vaak teveel op het verleden gericht. Een simpele opsomming van feiten gaat volgens Davenport niet werken om de aandacht mee te trekken. Ook het gebruik van rijen en tabellen is af te raden. Dit doet mensen namelijk besluiten dat de informatie niet voor hen bestemd is.

In business context is het belangrijkste doel van informatie om mensen tot actie te bewegen. Een gebrek aan aandacht garandeert echter geen actie.


Hoe dan wel?
Davenport geeft 7 tips die moeten leiden tot meer aandacht voor de juiste informatie:

1. Maak de informatie zo persoonlijk mogelijk. Spreek mensen bij voorkeur individueel aan, maar tenminste op de rol die zij vervullen.  

2. Besluit welke informatie écht belangrijk is om over te brengen.

3. Weet welke informatie essentieel is voor de strategie van de ontvanger.

4. Integreer de informatie in een aangrijpend verhaal.

5. Stuur info (als u het echt nodig vind) in kleine brokjes en met vaste regelmaat.

6. Vertoon beweging en trends.

7. Meet de consumptie van informatie.