6e Jaarcongres Credit Management: 'Innoveren loont'

'Vorig jaar groeiden de bomen tot in de hemel. Dit jaar komen we erachter dat de wortels niet zo sterk zijn. Komt het door de bonussen? Het zijn niet allemaal graaiers. Mijn idee is om bonussen afhankelijk te maken van KPI's waarbij alle stakeholders gebaat zijn. Uw veranderende rol is klanttevredenheid bewerkstelligen.' Met deze woorden opent Bas van Werven, anchorman bij BNR Nieuwsradio en dagvoorzitter het 6e Jaarcongres Credit Management.

De veranderende rol van de credit manager in economische zware tijden, staat deze dag centraal.

Credit management is hot. Ruim 400 credit managers zijn aanwezig op het 6e Jaarcongres Credit Management in het congrescentrum NH Leeuwenhorst te Noordwijkerhout.
Maarten Leen, macro-econoom bij ING Wholesale Banking bijt het spits af. Hij is de eerste plenaire spreker van de dag en neemt de credit managers mee op een tocht door het wereldwijde financiële landschap, vanaf het uitbreken van de kredietcrisis tot aan de huidige recessie en werpt ook zijn blik naar de toekomst. ‘We zijn er nog niet want de recessie duurt voort.’ Wat moeten de credit managers doen om de crisis het hoofd te bieden? Innoveren.

Dit onderwerp komt ook weer terug in de diverse breakout sessies. In de rondetafelsessie “Hoe belangrijk is innoveren in tijden van recessie”, discussieert een select gezelschap credit managers over het thema innovatie. Wat in de discussie al snel duidelijk wordt, is dat managers die stilzitten het nakijken hebben. Hoe kunnen credit managers innoveren?

Onder meer door gebruik te maken van de versoepeling van de regels rond e-factureren. Maar ook in outsourcing, software en risk- en acceptatiemodellen zijn vernieuwingsslagen te maken. De belangstelling voor credit management mag dan wel zijn toegenomen, het is door de beperktere investeringsbereidheid wel meer dan ooit noodzakelijk om een aanzienlijke ROI aan te tonen bij het voorleggen van de business case.

Nieuwe kansen
Een sessie die ook erg goed in de smaak valt bij de gasten is “De oplossing voor de kredietcrisis” door Willem Vermeend, oud-staatssecretaris van Financiën en oud minister van Sociale Zaken. Vermeend, een van de grootste specialisten op financieel en fiscaal terrein in Nederland bracht recentelijk ook een boek uit over dit onderwerp.

Het publiek hangt aan zijn lippen wanneer hij beschrijft hoe de grootte “credit bubble” is ontstaan en langzaam toewerkt naar de uiteindelijke oplossing voor de crisis: Het financiële stelsel moet weer gezond worden. Banken moeten weer krediet gaan verstrekken aan ondernemers en particulieren. Hij geeft ook een positieve outlook op de crisis: ‘Ga aan de slag. Wees de concurrent voor. Bekijk het positief. De crisis biedt kansen!’ Ook pleit Vermeend voor het voorzichtig omgaan met regelgeving. ‘Er is een nieuwe mentaliteit aan het ontstaan. De nieuwe internetgeneratie is minder op geld gericht. Je moet dingen niet gaan forceren met te complexe regels.’

In de breakout sessie “Hollandse Meesters: Export Risk Management” is er veel belangstelling voor China. De aanwezigen luisteren aandachtig naar het verhaal van Rik Jacobs, commercieel directeur Vertex-Dental en winnaar van de Export Manager Award 2007. De producent van materiaal voor tandprotheses waagde de stap over de grens en vertelt de do’s en don’ts.

On the move
Als er één speler wegvalt in een supply chain, wat betekent dat dan voor de rest van de keten? Dat was de centrale vraag in de drukbezochte sessie “On the move: Credit Management & Supply Chain Management”, uiteraard gemodereerd door autoliefhebber Bas van Werven. Deelnemers aan de sessie zijn onder meer Hans van Diest (Risk Manager BMW) en Lucien Heunen (Credit Manager DAF Trucks).

Jack van der Veen, hoogleraar Supply Chain Management aan de Nyenrode Business Universiteit verzorgt de inleidende presentatie. Van der Veen illustreert waar het vaak misgaat in supply chains: afdelingen die langs elkaar heen werken, channel conflicts en het eigen bedrijf wat centraal wordt gesteld. Supply Chain Management moet door een hele organisatie heen strategisch gebeuren, betoogt Van der Veen.

Iedere betrokken partij moet meedelen, dat is de belangrijkste voorwaarde voor een succesvolle keten. De weg naar het hoogste niveau begint met het delen van informatie en het optimaliseren van partnerships. De panelleden ervaren door de crisis flinke problemen in hun ketens. Lennard van der Vaart, Group Controller Helvoet Rubber & Plastic Technologies, heeft veel last van partners die het laten afweten. ‘We zijn afhankelijk van de markt.

Momenteel worden veel orders gecancelled. Ons voordeel is dat we voor veel partners de single supplier zijn.’ Vraaguitval in de automotive industrie raakt ook Shell Chemicals Europe. Global Credit Manager Jacques Vincken: ‘Er is minder vraag naar basisgrondstoffen die wij leveren. Voor credit management spelen marges nu een belangrijke rol. Waar verdienen we het meeste aan? Inschatten hoe de wind gaat waaien is een belangrijke taak voor de komende tijd.’ Voor BMW en DAF is het in deze tijd erg belangrijk om geen dealers te laten vallen. Verstandig volgens Van der Veen. ‘In essentie valt de hele keten uit elkaar als er een speler wegvalt. Spelers binnen de supply chain moeten elkaar overeind houden.’

Ook in het middagprogramma zijn er diverse rondetafelbijeenkomsten. Bij een daarvan staat verkoop centraal. Goede interne afspraken zijn immers de eerste verdiensten als er optimaal wordt samengewerkt. Hoe weerhoudt zich dat ten tijde van een economische crisis?

Een ander onderwerp wat centraal stond tijdens een rondetafelbijeenkomst was het betaalgedrag en de betalingsmoraal van nieuwe Nederlanders. Aanleiding voor deze sessie was de uitkomst van een onderzoek door Motivaction over het betaalgedrag van consumenten in Nederland. In de dagelijkse praktijk van de credit manager is de groeiende diversiteit van de Nederlandse bevolking duidelijk merkbaar.

Afslanken
Keuhne + Nagel CFO Gerard van Kesteren weet de bezoekers bij de les te houden in de laatste plenaire presentatie van de dag. Zijn bedrijf, een  grote speler in logistiek en expeditie komt net uit een periode van grote groei door de toenemende en aanhoudende globalisering. ‘Tien procent organische groei door niks te doen’, omschrijft de CFO de periode voorafgaand aan de crisis. Momenteel is hij bezig met aanzienlijke kostenbesparingen door te voeren, cash te beheersen en af te slanken in personeel.

‘We brengen momenteel de kosten naar beneden in lijn met de daling in volume. Daarbij is creatief denken essentieel. Toen ik mijn mensen aangaf dat hun reiskosten met 50 procent omlaag moesten dachten ze dat dit een onmogelijk target is. Het bleek geen probleem te zijn. Je zal versteld zijn wat je kan bereiken met creatief en out-of-the-box denken.’

Op het gebied van risicomanagement is Van Kesteren ook voortvarend bezig. ‘We hebben een van onze grootste klanten, Opel, moeten opgeven. Dit was een moeilijk besluit, maar we denken dat General Motors Europa binnenkort gaat laten vallen. Dat zou een reuze strop voor ons betekenen.’

De Credit Manager of the Year Award is dit jaar uitgereikt aan Rick Terra, voormalig Manager Credit & Collections bij KPN. De case van Rick Terra blinkt uit in concrete resultaten waaronder en significante afname van de DSO in combinatie met het aantal en de innovativiteit van de uitgevoerde projecten. Terra behaalde successen door iedereen bij zijn project te betrekken. Nu denkt de hele organisatie vanuit “cash”. Trots houdt Rick de award omhoog en benadrukt dat de award ook zijn teamleden toekomt. Een voor een laat hij zijn teamleden opstaan om hen te bedanken en het succes met hen te vieren.