5 tips voor gebruik kredietinformatie

Tegenwoordig is een Nederlandse onderneming vaak beter af met een ouderwetse risicoanalyse dan een kredietverzekering. Kredietverzekeraars vergoeden steeds minder inkomstenderving, in de meest schrijnende gevallen is er zelfs een terugloop in de dekking van 40 procent. Dit stelt leverancier van kredietinformatie Dun & Bradstreet.

Bovendien vertonen de premietarieven een stijgende lijn. Aanvullende maatregelen zijn noodzakelijk om de omzet te maximaliseren en risico’s beheersbaar te houden. Voor de economische crisis konden ondernemingen blind vertrouwen op een goede kredietverzekeraar, maar sinds de teruggang, is het belangrijk om alle debiteuren goed te analyseren voor je er zaken mee doet. Vooral kredietinformatie is hierbij erg belangrijk. Kredietinformatie is geen volledig alternatief voor kredietverzekeringen maar vooral ook een zeer waardevolle aanvulling.

Kredietinformatie kan door kredietverzekerde bedrijven o.a. ingezet worden voor:
- De zogenaamde ‘Eigen beoordeling’ binnen een kredietverzekering.
- Beoordeling van de niet verzekerde klanten (0-limieten).
- Daadwerkelijk inzicht verkrijgen in de kredietwaardigheid van klanten.
- Optimalisering van creditmanagement binnen de organisatie.
- Beoordeling van onderverzekerde klanten (limiet verzekeraar is niet hoog genoeg).

Vijf tips voor gebruik kredietinformatie:
- Identificatie: Weet wie je klanten zijn, zeker nu.
- Rangschik klanten op basis van risico en bepaal aan de hand hiervan de prioriteiten.
- Hou het betaalgedrag van klanten goed in de gaten.
- Volg ook de belangrijkste leveranciers kritisch.
- Bewaak de kredietwaardigheid van klanten continu. Hou met name klanten in de hoogste risicoklassen scherp in de gaten.