5 personal branding missers in banenzoektocht

Een personal brand is een manier om jezelf te omschrijven voor mensen die je nog niet kennen. Iedereen heeft een personal brand, of we het leuk vinden of niet. Mensen vormen nu eenmaal meningen over elkaar en doen dat direct als ze iemand voor het eerst onder ogen komen. Ook online. Voorkom daarom deze 5 personal branding missers, verklein de kans op een verkeerde indruk en vergroot zo jouw mogelijkheden op een nieuwe baan.


Wanneer je personal branding beschouwt als modewoord, bedenk dan dat het gewoon een manier is om jezelf en je reputatie kernachtig te omschrijven. Personal branding is een combinatie van de wijze waarop jij jezelf typeert naar anderen toe – zowel in gesprekken als in je Curriculum Vitae en de wijze waarop anderen jou omschrijven. Ook je social media status maakt deel uit van je personal brand. Welke content deel jij of publiceer je? Ook kleding is een onderdeel van je personal brand, evenals je haar, je accent en je auto. Dat lijken misschien oppervlakkige zaken om een mening over te vormen, maar de meeste mensen doen dat nu eenmaal, vaak onbewust.

Maar voel je hier vooral niet slecht over. Mensen zijn geprogrammeerd om mentale modellen in hun hoofd te bouwen voor de mensen, dingen en situaties in hun omgeving. Zodra zo’n model staat is het erg lastig om aan te passen. Bijvoorbeeld, als iemand gelooft dat IT-mensen zwakke communicators zijn, of financials neezeggers, dan is er veel bewijsmateriaal voor nodig om dat beeld bij te stellen. Met personal branding spelen we daarom in op het onderbuikgevoel van de observant. We bekijken mensen immers niet als verzameling skills en ervaringen, maar als geheel pakket.  

Daarom, wanneer je iemand voor het eerst ziet, voel je direct ‘deze man lijkt me heel deskundig’, of ‘wat een met zichzelf ingenomen persoon.’ Daarom zijn de volgende vijf fouten belangrijk te voorkomen in de zoektocht naar een baan. Je wilt dat mensen een echt beeld van je krijgen en geen niet-kloppend beeld gebaseerd op een ongefundeerd onderbuikgevoel dat vervolgens blijft hangen.


5 veelgemaakte personal branding fouten

1. Focussen op taken
Wanneer we onszelf ‘branden’ in schrift, gaan onze gedachten vaak direct naar taken. In het geval van de finance professional komt er dan bijvoorbeeld te staan: rapporteren, budgetteren, systeeminrichting, enzovoorts. Een lijstje met taken zegt alleen niets belangrijks over jou persoonlijk. Je hebt iets veel krachtigers en meer elementairs in je dan een lijst taken die je vaak uitvoert. Je zult waarschijnlijk een beetje moeten graven om uit te vogelen wat dat is…
__________________________________________________________________________________
Toe aan nieuwe uitdaging?
Finance.nl is met alle vacatures en de top-bedrijven in Nederland, dé nummer 1 vacaturesite voor finance professionals. Voor controllers, accountants,  administrateurs en financieel managers. Vind uw droombaan op Finance.nl  en plaats uw CV in de CV-databank om door werkgevers gevonden te worden.
__________________________________________________________________________________

2. Showen met trofeeën
Het kan verleidelijk zijn om jezelf te branden als product van een geweldige opleiding of bedrijf. Iemand die zegt ‘ik heb een semester aan Harvard gestudeerd’ en vervolgens denkt dat zijn branding taak erop zit maakt een grote denkfout. Dus je hebt voor Unilever gewerkt? Geweldig, veel mensen hebben dat gedaan. Wat maakt jou tot wie je bent, los van je studie en voormalige werkgevers? Het is een beetje triest als het beste wat je over jezelf te melden hebt, een verzameling studies en voormalig werkgevers is. Is jouw eigen persoonlijke verhaal niet veel significanter om te delen?

3. Jezelf als zombie typeren
Veel professionals die solliciteren trappen in de valkuil om zichzelf te typeren als ‘resultaatgerichte professional met een sterke oriëntatie op de bottom-line’. Dat is een zombietypering die je moet vermijden. Het zegt niks over wie je bent, dus schrijf het niet in je brief.


####


4. Lovende omschrijvingen over jezelf gebruiken
Veel adviseurs op het gebied van solliciteren en personal branding raden aan om veel lovende termen te gebruiken in de communicatie, zoals ‘strategisch’, ‘deskundig’ en ‘doorgewinterd’. Dit is typisch een niet krachtige methode van personal branding. Waarom vertel je niet een verhaal over wat je tot dusver hebt bereikt en laat je de potentiële werkgever bepalen welke adjectieven van toepassing zijn?

5. Je abstract uitdrukken
Sommige personal branding pogingen zijn zo abstract dat de inhuurmanagers geen idee hebben wat de kandidaat bedoelt. ‘Ik los complexe problemen op’. Oké, dat doen kleuters ook met problemen die voor hen complex zijn. Een potentiële werkgever is niet geïnteresseerd in jouw beoordeling van jouw acties, maar wil zelf die beoordeling maken. Geef hem daar de kans toe.

Dus wat staat je te doen terwijl je deze vijf valkuilen vermijdt? Je vertelt simpelweg jouw persoonlijke verhaal. Gebruik de eerste persoon en schrijf eens een paar alinea’s over waar je vandaan komt en wat je echt belangrijk vindt. Vermijd business termen, en manieren om jezelf beter te laten lijken, en druk jezelf gewoon uit als mens. Dat is waar werkgevers die een open positie hebben naar op zoek zijn. ‘Brand’ jezelf als mens met een eigen gezichtspunt, geschiedenis en visie. Schrijf je verhaal op en vat het samen. Dat is jouw persoonlijke brand.

Door Liz Ryan, CEO Human Workplace