5 overnametips: Verkoop uw bedrijf voor de optimale prijs

Succesvollere overname dankzij AO/IC (1)
Wanneer je de crisis hebt afgewacht om je bedrijf te verkopen zou het nu wel eens het perfecte moment kunnen zijn. Volgens de online marktplaats BizBuySell zijn de verkoopprijzen het afgelopen jaar met wel 40 procent toegenomen. Ben je betrokken bij een bedrijfsovername dit jaar? Pas deze 5 tips toe om tot een optimale prijs te komen.
1. Breng de boeken op orde
 
Van een finance professional mag je dit sowieso verwachten, maar als de aandeelhouders een verkoop overwegen zijn er een aantal zaken die nog wat extra aandacht vragen. Professionele kopers, zoals private equity firma’s, willen bijvoorbeeld veel bewijs zien van groei en/of potentiele groei.  
 
Het aantonen van het potentiele succes kan op verschillende manieren. Stijgende lijnen in omzet en winstgroei (en cashflow!) zijn mooi, maar ook consistentie in inkomsten, een sterke klantenportefeuille, of mooie contracten die een aantal jaren doorlopen maken indruk. Maak deze informatie inzichtelijk voor potentiele kopers. Besteed ook aandacht aan de visuele presentatie van de cijfers. 
 
2. Bescherm het intellectuele eigendom
 
Copyright issues en intellectuele eigendom kwesties kunnen de waarde van een onderneming beïnvloeden, zowel in positieve als negatieve zin. Zorg dat je patentaanvragen en merknaambescherming tijdig regelt zodat je niet verast wordt tijdens het overnameproces. Veel eigenaren ontdekken regelmatig tijdens zo’n proces dat ze, zonder dat ze dit wisten, inbreuk maakten op de eigendomsrechten van andere bedrijven. Beter dus om deze kwesties op voorhand de wereld uit te helpen. 
 
 
  2014 is een mooi jaar voor fusies en overnames 
 
3. Zorg voor onafhankelijkheid van eigenaren
 
Wanneer het succes van een onderneming teveel afhangt van één persoon zoals de eigenaar, zal de verkoopprijs lager uitkomen. Voor de verkoopprijs is het beter wanneer de dagelijkse operaties succesvol gemanaged worden door het personeel, de systemen en de technologie. Ook procesbeschrijvingen en ander ‘bewijs’ dat een andere manager het bedrijf kan besturen kan de aantrekkelijkheid voor de koper vergroten en de prijs positief beïnvloeden. 
 
 
4. Weet wat je bedrijf waard is
 
Wanneer je een bedrijf in de etalage zet is het eigenlijk een must om een onafhankelijke waardering te laten uitvoeren. Om  de waarde vervolgens te verhogen is een goede samenwerking met de business valuators aan te bevelen. Zij hebben als geen ander inzicht in de factoren die kopers drijven. 
 
De volgende stap is het opstellen van een strategie om de prijs te verhogen. Bijvoorbeeld het binnenhalen van nog enkele waardevolle contracten om de ‘verkoopbare cashflow’ te verhogen. Een ander voorbeeld is het maken van enkele strategische investeringen die zich terugbetalen in een hogere verkoopprijs. Hoe je de investeringen financiert (OPEX of CAPEX) kan vervolgens ook een enorm verschil maken voor de waardering van de onderneming.  
 
5. Houd geen geheimen
 
Kopers houden niet van verassingen. Als er bijvoorbeeld juridische geschillen of problemen met de fiscus lopen, dien je deze direct bekend te maken aan potentiele kopers. Hoe langer je wacht met het onthullen van mogelijk schadelijke informatie, hoe groter de kans dat het een deal kan verpesten vanwege de teleurstelling die het bij de koper zal veroorzaken. Los de problemen liever zo snel mogelijk op zodat ze een succesvolle verkoop niet langer in de weg kunnen staan. 
 
Tot slot, zet niet al je geld op één paard. Meerdere potentiele kopers kunnen zorgen voor ‘greed’ en dus een hogere verkoopprijs. Bovendien neemt daarmee de kans toe dat het tot een succesvolle transactie komt.
 
Gerelateerde artikelen