5 manieren om uw bedrijf om zeep te helpen

Businessmodellen, strategieën, octrooien: ondernemers is er veel aan gelegen om hun bedrijf tot een succes te maken. Patrick van der Pijl, CEO van Business Models Inc, verbaast zich echter over de soms knullige manier waarop veel (startende) ondernemers zaken doen. Op Financieel Management daarom de 5 snelste manieren om uw bedrijf om zeep te helpen.

1. Focussen op een businessplan

Het businessplan is voor veel (startende) ondernemingen het vertrekpunt van waaruit men de onderneming verder uit wilt bouwen. Maar is dat businessplan echter wel zo broodnodig? Van der Pijl: “Absoluut niet. Besteed liever tijd aan je denkmodel, je business model. Ik ken veel ondernemers die zonder compleet uitgewerkt plan veel beter presteren. In feite is een dichtgetimmerd businessplan vooral handig voor het verkrijgen van financiering bij de bank, maar in deze tijden heb je daar weinig aan want de banken hebben op dit moment geen geld. Denk liever na over strategie, blijf in control, maar besteed vooral niet teveel tijd aan het businessplan.”

2. Denken dat je alles zelf kunt

Het is een tijdrovende en vooral dure fout bij veel startende ondernemingen maar helaas nog altijd een groot struikelblok; denken dat je alles zelf wel kunt. “Bijvoorbeeld wanneer men op zoek is naar een softwaresysteem op maat”, aldus Van der Pijl. “De meeste ondernemers gaan dan zelf bouwen, maar je doet er veel verstandiger aan om eerst te kijken wat er in de markt te vinden is en wat bijvoorbeeld concullega’s doen. Wees niet bang om bij de concurrentie te rade te gaan. Vaak willen zij ook samenwerken om zo de kosten te delen. Samenwerken is key.”

3. Het CRM-systeem heilig verklaren

Van der Pijl: “Veel bedrijven kennen hun klanten helemaal niet en vertrouwen op het CRM-systeem als een heilige bron van klantinformatie. Met een CRM-systeem ken je je klanten echter helemaal niet. Het is belangrijk om van je klant te weten wat die vandaag op dit moment wil. Niet wat hij of zij in het verleden bij je heeft besteld of afgenomen. Door in contact te blijven met je klanten – persoonlijk of digitaal –  ligt het antwoord voor nieuwe producten en diensten binnen handbereik.”

4. Business en Marketing apart benaderen

Veel beter is een goede balans tussen marketing en bedrijfsstrategie. Er zijn inmiddels ontzettend veel kanalen waar bedrijven hun producten kunnen promoten en waar informatie kan worden gewonnen. Hoe kun je je klant nog bereiken? Wordt een folder of brochure nog gelezen? Relevantie van informatie wordt steeds belangrijker en op dat punt kunnen business en marketing elkaar aanvullen en versterken.

5. Vertrouwen op exotische verdienmodellen 

“Te vaak wordt er gedacht in nieuwe exotische verdienmodellen die zichzelf nog niet hebben bewezen”, aldus Van der Pijl. “Een businessmodel dat zich nog niet eerder heeft bewezen is een enorm risico en bijna garantie voor geen succes. Als je vandaag geen geld kunt verdienen kun je dat over een jaar ook niet. Kijk naar business- en verdienmodellen die wel werken en probeer hier van te leren en mogelijk toe te passen.” 

Patrick van der Pijl is partner en CEO van Business Models Inc. Hij helpt bedrijven en organisaties met het bedenken van nieuwe business modellen. Patrick verzorgt veel workshops en trainingen over dit onderwerp voor oa citizenM, CCAA, Layar, Schott AG, UniCredit Bank, Intel en FAGOR. Patrick heeft 15 jaar ervaring met bedrijfsprocessen, innovatie en financieel management. Hij gaf samen met Alexander Osterwalder de bestseller ‘Business Model Generation’ uit. Eerder was Patrick partner bij innovatiebureau ULURU en consultant voor Arthur Andersen en PwC.

Klassieker uit het archief van Financieel-Management.nl: 12 carrièretips van topcontrollers

Gerelateerde artikelen