4 trends in stuurinformatie

Snel groeiende data van binnen en buiten uw organisatie creëren nieuwe mogelijkheden voor rapporteren, sturen en beheersen. Wat zijn de belangrijkste trends in stuurinformatie?

Tijdens Financial Systems 2015, het jaarlijks evenement op het snijvlak van finance en IT, is business intelligence een van de belangrijkste thema's.

Wilco Schellevis, Directeur Refine-IT, inspireert de bezoekers met de nieuwe wereld voor business en finance op het gebied van stuurinformatie. Moderne technologie geeft kansen in iedere organisatie voor het meer analyseren en sturen, in plaats van rapporteren. 

Waarom is er groeiende behoefte aan stuurinformatie? Volgens Schellevis heeft dat te maken met de zeer turbulente externe omgeving. 'Van buiten is er druk om te bewegen en business modellen anders vorm te geven. Maar ook intern zijn er uitdagingen om te kunnen voldoen aan die externe druk.'

Waar zit de waarde van je organisatie? En waar beweegt het naar toe? Hele simpele vragen, maar wel fundamenteel. Schellevis: 'We zijn verslaafd aan omzet, maar het gaat om rentabiliteit. Misschien is er wel een kleine niche klanten die bereid zijn meer te betalen voor je producten en weinig korting bedingen. Misschien moet je je op die groep richten en niet iedereen proberen te bedienen.'

Hoe kom je daar? Het begint bij strategie en management, volgens Schellevis. Ga denken vanuit blue ocean / red ocean, en beoordeel of het management veranderbereid genoeg is. Bij ondernemingen met een partnerstructuur ziet Schellevis vaak conflicten tussen partners die willen veranderen en partners die op oude voet door willen gaan omdat ze toch al dicht tegen hun pensioen aan zitten en geen grote investeringen willen doen.

En hoe zit het met stuurinformatie? 'De werkelijkheid is vaak anders dan directeuren denken', zegt Schellevis. ''Ik vraag vaak aan managers wie hun beste mensen zijn. Daar komen vaak hele andere namen uit die vervolgens op het dashboard verschijnen. Mensen die je misschien minder vaak hoort, maar die wel heel goed zijn in bijvoorbeeld projectbeheersing en het efficienter maken van processen.'

4 trends in stuurinformatie

Schellevis ziet vier trends:

1. Van verantwoorden naar sturen 
Hier zoeken ondernemers naar. Van traag en achterhaald naar snel en relevant. Natuurlijk moeten rapportages betrouwbaar zijn, maar om in de operatie in te kunnen grijpen hebben ondernemers liever iets dat 80 procent betrouwbaar is, maar dat ze er wel meteen iets mee kunnen. Een enorme uitdaging voor controllers.

2. Techniek fast forward
Van rapporteren, naar analyse, naar monitoring, naar voorspelling. De techniek maakt 'predictive analytics' mogelijk - dat gaat razendsnel - maar er zijn nog weinig bedrijven die hier al in de buurt komen.

3. Power to the masses
Er wordt tegenwoordig niet langer alleen naar strategisch en tactisch management informatie verschaft, maar ook aan de laag daaronder. Hoeveel offertes zijn eruit gegaan vandaag en hoeveel conversie hebben we? Vorige week deden we dit, deze week gaan we het beter doen. Dit is een veel effectievere aansturing dan wanneer alleen een paar directeuren de kennis hebben.

4. Ontdekkracht en ons brein
Als je blijft kijken naar de 5 KPIs die je bedacht hebt, mis je mischien wel belangrijke inzichten die in je data verborgen zitten. Dit is de ontdekkracht van je brein. De balans in stuurinformatie moet zijn: duidelijke aansturing van je organisatie, anderzijds een brede blik op wat er gebeurt. Dat is het 'big data' denken; laat de data voor zich spreken en ga daarna pas duiden. Dat staat haaks op het oude denken.

'Wat zijn onze lessons learned?', besluit Schellevis. 'Groot denken, maar klein beginnen. Als de gebruikers aanhaken ga je opschalen. Trainen en documenteren is belangrijk. Ook een uitdaging: houd je het simpel genoeg. Niet teveel luisteren naar de power users, maar luisteren naar het merendeel van de mensen die ermee moeten gaan werken.'

___________________________________________________________________________________________________
Bent u betrokken bij informatievoorziening voor strategische besluitvorming? Speelt u een actieve rol in Business Intelligence (BI) en Analytics projecten? Volg dan de training BI voor Financials. Analyseer uw bedrijfsinformatie en vergroot direct de toegevoegde waarde van Finance aan de Business. Meld u direct aan.
___________________________________________________________________________________________________