4 oorzaken voor de neergang van Twitter

Chaos en wantrouwen leiden tot vertrek van personeel en klanten.

Elon Musk nam Twitter over voor 44 miljard dollar. Dat geld moet worden terugverdiend. Het plan is om inkomsten op te voeren en te snijden in de kosten. Vooralsnog levert dat meer schade op dan profijt.

1. Er zijn medewerkers ontslagen die onmisbaar bleken te zijn voor Twitter. Dit nadat het personeel via een mail werd geïnformeerd over een massaontslag na de overname. Veel werknemers kwamen erachter dat ze hun baan waren kwijtgeraakt nadat hun toegang tot bedrijfsbrede systemen, zoals e-mail en Slack, plotseling werd opgeschort. Twitter vraagt nu tientallen medewerkers die vrijdag hun baan verloren om terug te keren. Sommigen zouden “per ongeluk” zijn ontslagen. Anderen werden ontslagen voordat het management zich realiseerde dat hun werk en ervaring toch nodig zijn om nieuwe functionaliteiten te bouwen.

2. Twitter ontsloeg deze week bijna 3700 mensen via e-mail. De verzoeken aan medewerkers om terug te keren laten zien hoe gehaast en chaotisch het proces was. Als ook het mes wordt gezet in het personeelsbestand in Europa, zal Twitter aan de Europese arbeidswetgeving moeten voldoen. Het ingrijpen door de nieuwe eigenaar van Twitter heeft in Californië al geleid tot een rechtszaak. In Europa gelden nog veel strengere regels voor het verbreken van arbeidscontracten, die kunnen leiden tot een  juridische strijd. In het Verenigd Koninkrijk, waar Twitter vorig jaar 281 mensen in dienst had, moeten Britse werkgevers volgens de wet bewijzen dat er redenen zijn om werknemers te ontslaan. Als er meer dan twintig werknemers van een bedrijf worden ontslagen, moet het bedrijf de consultatievoorschriften volgen. Zo zal Twitter aan de regering moeten rapporteren. Ook zou een periode van ten minste 30 dagen moeten zitten tussen de ontslagaanvraag en het daadwerkelijke vertrek.

3. Klanten vertrouwen Twitter niet meer, ze zijn bang dat hun advertenties straks tussen de haatberichten zullen staan. De inkomsten van Twitter zijn de afgelopen dagen daarom keihard gedaald. Volgens de nieuwe eigenaar Elon Musk zou het gaan om 4 miljoen dollar per dag. Grote bedrijven als Volkswagen, voedingsmiddelenproducent General Mills, General Motors, snackproducent Mondelez, United Airlines en farmaceut Pfizer zijn gestopt met advertenties op Twitter.

4. Twitter is begonnen met de invoering van een nieuw abonnementssysteem dat de nieuwe eigenaar en topman Elon Musk veel kritiek heeft opgeleverd. Sommige gebruikers van de mobiele app kregen dit weekend de mogelijkheid om een update door te voeren waardoor het abonnement voor 8 dollar per maand beschikbaar wordt. Er wordt gevreesd dat gebruikers zullen weglopen.

Gerelateerde artikelen