4 manieren om geheadhunt te worden

Iedereen vindt het vleiend om geheadhunt te worden. Als iemand die werkt voor een gerenommeerd bedrijf jou uit het niets benadert en interesse in je toont, is dat een helder signaal dat je met de juiste dingen bezig bent. Natuurlijk is het niet verstandig om alleen maar te wachten tot een recruiter jou vindt, maar er zijn wel 4 dingen die je kunt doen om de kans te vergroten dat het gebeurt.

1. Bouw aan je persoonlijke merk
Om op te vallen binnen een branche moet je aan de slag met netwerken. Bezoek de juiste events en praat met de juiste mensen. Gebruik vervolgens LinkedIn om met deze mensen in contact te blijven. Tijdens de gesprekken is het belangrijk niet teveel in de acquisitiemodus te zitten, maar bovenal veel te luisteren. Probeer wel duidelijk over te brengen wat jouw professionele toegevoegde waarde is.
 
Als iemand die je gesproken hebt vervolgens een opdracht of openstaande vacature heeft, zal hij/zij al snel aan jou denken. Ook schrijven over jouw specialisme kan helpen je eigen merkwaarde te vergroten*. Jouw persoonlijke merk staat vooral voor de oplossingen die jij kunt realiseren voor opdracht- en werkgevers. 
 
2. Zorg dat je digitaal zichtbaar bent
De wereld draait steeds meer om internet. Wil je gecontacteerd worden voor de beste kansen op werkgebied, zul je hier een sterke aanwezigheid moeten opbouwen. Dat betekent dat je LinkedIn profiel volledig up-to-date moet zijn. Nieuw gerealiseerde prestaties dienen snel toegevoegd te worden voordat je de details al weer vergeten bent (dit gaat sneller dan je denkt).   
 
Overweeg ook om je CV op relevante jobboards te plaatsen. Recruiters nemen hier vaak een kijkje. Ook hier geldt dat je je CV zeer regelmatig dient te updaten. Als een recruiter op een CV van twee jaar terug stuit zal hij zeer waarschijnlijk afhaken. 
 
3. Blijf continu communiceren
Als je benaderd bent door een recruiter of headhunter en het vervolgens niks is geworden, betekent dat niet dat het daarmee op hoeft te houden. Blijf in contact met al je interessante relaties, zodat je in hun gedachten zit wanneer een mooie kans op de arbeidsmarkt zich voordoet. Onthoud dat een recruiter enorm veel contacten heeft, dus top of mind blijven vraagt de nodige inspanning. 
 
Wanneer een baan of opdracht niets voor jou is kun je ze doorverwijzen naar één van je eigen connecties die zeer geschikt zou zijn voor de klus of baan. Zo bouw je aan vertrouwen en een hechtere relatie. 
 
4. Zet een stap extra
Het lijkt voor de hand liggend, maar het belang wordt vaak onderschat. Zorg dat je excelleert in alles wat je doet. Natuurlijk zijn netwerken en het bouwen aan je reputatie enorm belangrijk, maar je wordt uiteindelijk beoordeeld op je resultaten. Zorg daarom dat die indrukwekkend zijn. 
 
Zoals gezegd, je kunt beter niet gaan wachten tot een headhunter bij jou komt, maar zelf op zoek gaan naar kansen. Maar deze vier stappen dragen hoe dan ook sterk bij aan een verbeterd profiel en een indrukwekkendere reputatie.