3.4 miljoen Nederlanders slachtoffer van cybercrime in 2017

Consumenten zijn zelfverzekerd over hun persoonlijke online veiligheid, maar hackers bewijzen het tegendeel.

In 2017 werd in totaal 1.3 miljard euro gestolen van meer dan  3 miljoen consumenten in Nederland. 

Dat blijkt uit het 2017 Norton Cyber Security Insights Report dat vandaag is gepubliceerd door Norton by Symantec.

In het afgelopen jaar hadden 98.2 miljoen Europeanen te maken met cybercrime en bedroegen de kosten in Europa 23,3 miljard, meer dan het individuele BBP van tien Europese landen. De gemiddelde kosten van de gevolgen van cybercrime waren in Nederland 140 euro, en slachtoffers waren gemiddeld 5,6 uur bezig de problemen op te lossen.

Nederlandse slachtoffers van cybercrime hebben een vergelijkbaar profiel: consumenten met vertrouwen in hun eigen capabiliteit die meerdere apparaten gebruiken, thuis of onderweg:

Een op de drie slachtoffers van cybercrime in Nederland had een aangesloten gameconsole (30 procent), vergeleken met 22 procent van de niet-slachtoffers. De kans was ook twee keer zo groot dat zij een wearable of smartwatch gebruikten, en daarnaast winkelden zij ook aanzienlijk vaker wanneer zij niet thuis zijn (bijvoorbeeld via hun telefoon of tablet).
 
Echter hadden Nederlandse slachtoffers van cybercrime een grotere kans op een blinde vlek als het gaat om de basisprincipes van cyberbeveiliging, waardoor zij hun virtuele achterdeur open laten staan: slachtoffers van cybercrime gebruiken vaker hetzelfde online wachtwoord voor al hun accounts en delen twee keer zo vaak minimaal één wachtwoord met anderen (44 procent tegenover 22 procent), waardoor hun beveiligingsinspanningen teniet worden gedaan. Even verontrustend is dat 38 procent van de Nederlands cybercrime-slachtoffers, ondanks hun ervaringen, meer vertrouwen kregen in hun vermogen om gegevens en persoonlijke informatie te beschermen tegen toekomstige aanvallen. En meer dan een derde (34 procent) denkt een laag risico te lopen om slachtoffer te worden van cybercrime.

“De acties van consumenten tonen een gevaarlijke situatie: Ondanks een continue stroom aan berichtgeving in de media over cybercrime lijken veel mensen zich niet bewust van de risico’s en worden eenvoudige maatregelen overgeslagen”, zegt Robert den Drijver, Regional Director Benelux & Nordics bij Symantec. “Dit gebrek aan bewustzijn over de risico’s van cybercrime benadrukt de noodzaak de digitale veiligheid van consumenten te verhogen en mensen ertoe te zetten de basisstappen in acht te nemen.”