Rotterdamse haven wil goed duurzaam, niet snel

Havenbedrijf Rotterdam maakt winst dankzij zomer en duurzame projecten. Toch moet CO2-heffing later.

Investeren in infrastructuur en digitalisering kan goede financiële resultaten opleveren, al laat het Havenbedrijf Rotterdam dat niet zien in harde euro’s. Investeren in infrastructuur verhoogt de betrouwbaarheid in de logistieke keten. Datzelfde in digitale transformatie doen, zorgt voor een hogere efficiency in de grote handelsroutes, verlaagt de kosten en reduceert de CO2 uitstoot in het haven- en industriecomplex. CEO Allard Castelein meldde bij de presentatie van de halfjaarcijfers een omzetgroei van 4 procent naar 358 miljoen euro. Het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening voor belastingen steeg met 7 procent naar 135 miljoen euro.

Door Janny Kok

De verdienmodellen zitten onder meer in de cruisevaart. Rotterdam en regio verdienen  500.000 euro per schip dat de haven aandoet. Dit jaar zullen 108  grote cruiseschepen aan de Cruise Terminal Rotterdam afmeren. “Het is niet specifiek een verdienmodel van het Havenbedrijf”, aldus Castelein. “We accommoderen cruiseschepen vooral voor de stad. Als deze de cruisevaart niet meer waardeert, zal er wat moeten veranderen.”
[trainging_advertorial]

Duurzaam

Het Havenbedrijf heeft in ieder geval voldoende armslag om 177 miljoen euro te investeren in het Theemswegtracé,  inclusief de verplaatsing van de Havenspoorlijn, en in de aanleg van een zogenoemde Container Exchange Route waarop de terminals op de Maasvlakte zullen worden aangesloten. Vrachtwagens kunnen op deze route direct diverse terminals aandoen, zonder zich per terminal aan- en af te melden. Dat zal een enorme tijdwinst, dus financiële verdiensten opleveren.

Het rendement om te investeren in duurzaamheid staat hier en daar ter discussie. Castelein daarover: “Het bedrijfsleven staat positief tegenover duurzaamheid als businessmodel. Het draagt bij om in 2030 een reductie van de CO2 uitstoot te bereiken. Maar het is te vroeg om in 2021 al een CO2 heffing in te voeren, als het Rijk dan nog niet voldoende voorzieningen heeft verschaft om de uitstoot te verlagen. Het is alsof we in 2021 allemaal elektrisch moeten rijden, maar dat zonder voldoende laadpalen moeten doen.” Het Havenbedrijf is er voorstander van om later een pan-Europese heffing in te voeren om te voorkomen dat buitenlandse hoofdkantoren zich eerder elders zouden willen vestigen dan waar de heffing op CO2 uitstoot is ingevoerd.