Zo maak je jezelf onmisbaar als business controller
Business controllers waren een tijdlang schaars. Albert Allmers van FinanceFactor matcht dagelijks financials met opdrachtgevers en ziet dat deze schaarste de afgelopen tijd aan het afnemen is. Door alle aandacht voor business control zijn veel mensen namelijk deze kant opgegaan.
Door het grotere aanbod hebben organisaties het steeds meer voor het kiezen. Hoe maak je jezelf onmisbaar in zo’n verzadigde arbeidsmarkt? En hoe ontwikkel je een concurrentievoordeel ten opzichte van andere business controllers? Allmers noemt drie stappen die je kunt zetten.
3 stappen naar onmisbaarheid
1. Word een cijferwonder
Computers nemen steeds meer traditionele controllerstaken over. Maar ondanks de toenemende digitalisering moet je als business controller nog steeds kunnen herleiden waar cijfers vandaan komen, benadrukt Allmers. Zelfs in tijden waarin kunstmatige intelligentie in opmars is.
Zo moet je in staat zijn om te denken in journaalposten. “Stel dat je ineens grote verschillen of extreme kosten tegenkomt in een boekhouding. Dan moet je weten waar dat door wordt veroorzaakt. Vervolgens moet je de stap terug kunnen zetten naar de betreffende journaalpost.”
Hij ziet echter dat veel mensen die het vak instromen bepaald geen cijferwonder zijn. “Ze gaan aan de slag als business controller, maar hebben nog geen enkele boekhoudervaring opgedaan. Ik zeg dan altijd: ga eerst maar eens een tijdje meedraaien op de boekhouding.”
2. Ontwikkel je zachte kant
Voor harde cijfers moet je dus niet terugdeinzen als business controller. Maar je zachte kant ontwikkelen, is volgens Allmers minstens zo belangrijk. Zo zijn allerlei soft skills nodig om de nieuwe rol van de controller succesvol te (blijven) vervullen. Denk hierbij aan proactiviteit en assertiviteit.
Proactiviteit betekent dat je als business controller de teugels in handen neemt. Allmers: “Op plannen uit de organisatie kun je heel reactief blijven wachten, maar dan loop je voortdurend achter de feiten aan. In plaats daarvan moet je als business controller zelf de verbinding zoeken met collega’s.”
Assertiviteit wil zeggen dat je als business controller een rechte rug houdt. Dat is volgens Allmers nodig om je mannetje te kunnen staan. “Zowel in het lijnmanagement als de directie zitten vaak dominante types. Als navigator moet je dan zo veel mogelijk vast weten te houden aan de juiste koers.”
3. Denk als een zelfstandig ondernemer
Een onmisbare business controller denkt als een zelfstandig ondernemer. Dit betekent dat je een eigen toko runt en er zelf verantwoordelijk voor bent dat die succesvol blijft. “Je permanente educatie moet je dus voortdurend op peil houden. Een jaar niet geleerd, is een jaar stilstaan”, benadrukt Allmers.
Stilstand kan volgens hem vervelende gevolgen hebben. “Als je niet in je propositie investeert, zul je niet snel stappen maken en houd je een modaal inkomen. Of je valt zelfs buiten de arbeidsmarkt. Leeftijd is daarbij niet relevant. Een jonge business controller die zich niet ontwikkelt, is voor mij stokoud.”
Daarbij verbaast Allmers zich erover dat veel controllers zich afhankelijk maken van hun huidige werkgever. “Kandidaten kunnen daar bij mij niet mee aankomen. Als je werkgever geen budget beschikbaar stelt, dan betaal je het zelf. Het gaat hier over je financiële toekomst en die wil je niet uithollen.”
Certified Business Controller
Wil je jezelf in de kijker spelen als business controller? Laat jezelf dan certificeren tijdens de opleiding tot Certified Business Controller. Organisaties die op zoek zijn naar een goede business controller, weten dankzij deze certificering dat zij niet verder hoeven te kijken.
De opleiding geeft je een flinke voorsprong op andere controllers. Dat gebeurt onder meer door aandacht te besteden aan de soft skills die onmisbaar zijn voor een business controller. Samen met een persoonlijke coach ontwikkel je deze veelgevraagde competenties.
Voor je werkgever is het voordeel een business case ter waarde van 20.000 euro. Deze business case geeft antwoord op een echt en actueel probleem of een vraag. Je kiest voor een verbetering in de organisatie, het realiseren van extra omzet of het besparen van kosten.
Foto: Unsplash