Zeven waarderingsmethodes voor start-ups – Deel 3: Vergelijkbare transacties-methode

Kijken naar waarderingen van start-ups die recent zijn gefinancierd of verkocht.

Het waarderen van start-ups is geen exacte wetenschap maar een kunst op zich. Met het ontbreken van historische data en onzekere toekomstscenario’s worstelen angel investors, venture capitalists en financieel adviseurs met de vraag: welke methode werkt het beste? 

In een zevendelige serie deelt legt Geert-Jan Smits, adviseur van ondernemers en investeerders en docent bij Alex van Groningen, uit welke zeven waarderingsmethoden er zijn om start-ups te waarderen, hoe ze werken en wat hun voor- en nadelen zijn. In de tweede aflevering vraagt Smits aandacht voor de vergelijkbare transacties-methode. De eerste deel in deze serie verscheen op 11 februari, deel twee op 12 februari.

In de serie over waarderingsmethodieken voor start-ups komen zeven methodieken aan bod:

  1. Venture capital-methode
  2. Market multiples-methode
  3. Vergelijkbare transacties-methode
  4. Kapitaalbehoefte start-up-methode
  5. Berkus-methode
  6. Discounted cashflow-methode
  7. Cost-to-duplicate-methode

Vergelijkbare transacties-methode
De vergelijkbare transacties-methode bepaalt de waarde van een start-up door te kijken naar waarderingen van andere start-ups die recentelijk zijn gefinancierd, verkocht of naar de beurs zijn gegaan. De focus ligt op bedrijven die qua fase, sector, groei en risicoprofiel overeenkomen met de start-up die je wilt waarderen. Dit noem je ook wel een “markt-gebaseerde benadering”. De vergelijkbare transacties-methode is nuttig voor het bepalen van een start-upwaardering die marktconform is en inzicht biedt in wat investeerders in soortgelijke bedrijven recentelijk hebben betaald. Dit kan dan ook in de tijd verschillen.

De redenatie gaat als volgt:
“Deze onderneming is vergelijkbaar met start-up X en die werd net gewaardeerd op €3M pre-money. Dus de start-up moet in dezelfde pre-money range zitten.”

Stappenplan

  1. Identificeer vergelijkbare bedrijven die recent zijn verkocht of gewaardeerd
  2. Verzamel gegevens over de transactieprijzen en relevante waarderingen
  3. Pas deze waarderingen toe op de betreffende startup

Zoek naar start-ups die qua sector (bijvoorbeeld fintech of biotech), groeipotentieel, marktdynamiek en bedrijfsfase (pre-revenue, groeifase, etc.) vergelijkbaar zijn.

Voorbeeld: Een start-up in climate tech zoekt vergelijkbare transacties binnen dezelfde sector.

Voordelen

  • Marktrelevant: Gebaseerd op daadwerkelijke marktgegevens, wat een realistisch beeld geeft
  • Eenvoudig te begrijpen: Het vergelijken van bedrijven op basis van recente waarderingen is logisch en overzichtelijk
  • Toepasbaar op verschillende sectoren

Nadelen

  • Betrouwbare gegevens over transacties en waarderingen zijn soms moeilijk te vinden, zeker bij start-ups.
  • Het bepalen van welke bedrijven écht vergelijkbaar zijn, is subjectief en lastig
  • De methode houdt minder rekening met unieke aspecten van een start-up, zoals unieke technologie (IP) of een sterk en ervaren team
  • Niet toepasbaar in de pre-revenue fase
Gerelateerde artikelen