6 mythes over disruptie door Apple

De computer- en smartphoneproducent staat symbool voor disruptie. Fons van Dyck nuanceert dat.

Eigenlijk rommelde Apple eerst tientallen jaren lang, leed enorme verliezen, ging ondertussen bijna failliet, produceerde een paar miskleunen en kwam min of meer toevallig op het idee om uiteindelijk smartphones te maken: de eerste kwam in 2007 op de markt, 31 jaar na de oprichting van Apple. Zes mythes over managementstheorieën die Apple voortbracht. Hoezo is Apple een disruptief bedrijf?

1 Apple is disruptief

Apple heeft helemaal geen snelle opmars gemaakt door onder meer met lage prijzen en innovatieve producten markten te veroveren. Het deed er juist erg lang over een markt te veroveren. Met veel vallen en opstaan veroverde het een minimaal aandeel op de computermarkt. Eigenlijk wist Apple niet echt goed waar het mee bezig was: het veranderde ondertussen een paar keer van strategie. Peter Thiel, oprichter van Paypal, haalt overigens zijn neus op voor het woord ‘disruptief’: “Het is zelfs beter om last mover te zijn”.

2 De klant weet niet wat hij mist

Je hoeft helemaal geen marktonderzoek te doen! Steve Jobs zei altijd dat hij dat totaal onbelangrijk vond: “De klant weet zelf niet wat hij wil, totdat we het hem hebben getoond.” Feit is dat het bedrijf minutieus nagaat wat kopers van hun computers en smartphones willen. Via het eigen Apple-ecosysteem houdt het bedrijf perfect in de gaten wat hun gebruikers doen.

3 Het gaat om marktaandeel

In veel businessplannen draait het om het veroveren van marktaandeel. Maar recent onderzoek laat zien dat marktaandeel geen rechtstreekse link heeft met de mate van winstgevendheid van een onderneming. Bedrijven die winstmaximalisatie het belangrijkst vinden, scoren veel beter. Apple heeft een marktaandeel van slechts 12 procent.

Lees ook: Trap niet in managementhypes

4 Innovatie komt van kleine bedrijfjes

In tegenstelling tot wat onder meer de econoom Schumpeter lang geleden beweerde, en sindsdien door vele economen is overgenomen, zorgen kleine bedrijven nauwelijks voor meer innovaties dan grote. De Londen Business School berekende onlangs dat 48 procent van de radicale innovaties van MKB-bedrijven komt en 42 procent van grote ondernemingen.

5 Je hoeft geen reclame te maken

Mond-op-mond-reclame werkt volgens veel marketeers veel beter dan reclame, en het is bovendien goedkoper. Apple zou daarvan een voorbeeld zijn. Maar in de eerste tien jaar van de Iphone vertienvoudige juist de reclame-uitgaven van Apple – van 200 miljoen dollar naar twee miljard dollar.

6 Ideologische campagnes werken goed

Apple voerde in de vorige eeuw lang de Think-campagne voor hun computers, wat hen onderscheidde van de concurrentie. Maar het profileerde zich ook als rebels bedrijf onder leiding van de opvallende Jobs, die in de ogen van velen een eenvoudige jongen bleef en alleen maar het beste wilde voor de gebruikers en wars leek van luxe. Feit is dat Apple na de Think-campagne in grote problemen kwam en computers nog altijd een gering deel uitmaken van de Apple-omzet. Tim Cook – die een veel onduidelijker profiel heeft – is al acht jaar de baas bij Apple. En sindsdien is de winstgevendheid alleen maar sterker gegroeid.

Gerelateerde artikelen