Zero-emissiezones leiden tot financiële zorg bij bedrijven

Zero-emissiezones leiden tot grote veranderingen in stedelijke logistiek

Veertien Nederlandse gemeenten voeren op 1 januari 2025 zero-emissiezones in, wat tot financiële zorgen leidt bij bedrijven. Coalitiepartijen PVV, BBB en VVD roepen daarom op tot uitstel, terwijl NSC aandacht vraagt voor ondernemers die in de knel dreigen te raken. De invoering van deze zones, waar vervuilende bedrijfsauto’s en vrachtwagens stapsgewijs worden geweerd, heeft verstrekkende gevolgen voor ondernemers die in deze gebieden actief zijn.

  • Zero-emissiezones vanaf 2025 in 14 gemeenten
  • Coalitiepartijen roepen op tot uitstel vanwege zorgen ondernemers
  • Subsidies beschikbaar voor overstap naar elektrische bedrijfsvoertuigen

De PVV stelt dat ondernemers voor een moeilijke keuze staan: “Ga je liever vandaag of morgen failliet”, zo staat de te lezen op de website mobiliteit.nl . Deze uitspraak illustreert de ernst van de situatie voor veel bedrijven. Vooral kleinere ondernemers, zoals loodgieters en marktkooplui, vrezen dat ze uit de binnensteden zullen verdwijnen als gevolg van deze maatregelen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Vermoedt u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).

Ontheffingen en uitzonderingen

De VVD verwacht een “ontheffingencircus” van ondernemers die uitzonderingen aanvragen. Dit roept vragen op over de uitvoerbaarheid en effectiviteit van de zero-emissiezones. NSC pleit voor standaardisatie van uitzonderingen om te voorkomen dat ondernemers in verschillende steden met verschillende regels te maken krijgen.

Steun van linkse partijen

Ondanks de zorgen van rechtse partijen, zien linkse fracties de uitstootvrije zones met vertrouwen tegemoet. GroenLinks-PvdA wijst op de mogelijkheid van ontheffingen voor ondernemers die om verschillende redenen geen duurzamere wagen kunnen aanschaffen.

In Nederland zijn er in oktober 2024 ongeveer 1.224.043 bedrijfsauto’s geregistreerd. Dit aantal omvat verschillende soorten bedrijfsvoertuigen, zoals bestelauto’s, vrachtwagens en andere commerciële voertuigen. De sectoren die de meeste bedrijfsauto’s in Nederland gebruiken zijn:

  1. Bouwsector: Deze sector heeft het grootste aantal bedrijfsauto’s, met ongeveer 31,6% van alle bestelauto’s. Dit omvat bedrijven zoals elektriciens, loodgieters, schilders en glaszetters, zo blijkt uit cijfers van het CBS.
  2. Handel: De handel, zowel groot- als detailhandel, is ook een grote gebruiker van bedrijfsauto’s, goed voor ongeveer 20,4% van het totaal.

In Nederland is volgens cijfers van het CBS ongeveer 2,5% van de bedrijfsauto’s elektrisch. Dit percentage is de afgelopen jaren toegenomen, mede door de groeiende aandacht voor duurzaamheid en de invoering van zero-emissiezones in verschillende steden, aldus het berichten op de website van het MKB.

Financiële gevolgen

De invoering van zero-emissiezones brengt aanzienlijke kosten met zich mee voor bedrijven. Volgens een bericht op de website van een bedrijfsautoleverencier wordt de gemiddelde bedrijfsauto die rijdt op diesel, benzine of gas– vanaf 2025 zo’n €13.000 duurder door de invoering van BPM-belasting. Dit vormt een extra financiële last voor ondernemers die hun wagenpark moeten vernieuwen.

Overgangsregelingen

Om de overgang naar emissievrij transport te vergemakkelijken, zijn er verschillende overgangsregelingen ingesteld. Zo mogen Euro 6-bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal vijf jaar oud zijn, tot 1 januari 2030 de zero-emissiezones in. Voor Euro 6-trekkers geldt een vergelijkbare regeling.

Subsidies en stimuleringsmaatregelen

Om de overstap naar elektrische voertuigen te stimuleren, blijft de BPM-vrijstelling voor elektrische bedrijfswagens ook na 2025 van kracht. Daarnaast zijn er subsidieregelingen beschikbaar, zoals de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA), die tot €5.000 subsidie per elektrische bedrijfsauto biedt. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.

Gemeentelijke initiatieven

Ondanks de oproep tot uitstel van enkele coalitiepartijen, gaan verschillende gemeenten door met de invoering van zero-emissiezones. Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag hebben aangegeven vast te houden aan de invoering per 1 januari 2025. Deze steden benadrukken dat zij, en niet het Rijk, beslissen over de invoering van de zones.

Internationale context

De invoering van zero-emissiezones past in een bredere Europese trend om de luchtkwaliteit in steden te verbeteren en de CO2-uitstoot te verminderen. Steden als Londen en Parijs hebben al vergelijkbare maatregelen ingevoerd, wat de druk op Nederlandse steden vergroot om ook stappen te zetten.

Toekomstperspectief

Hoewel de invoering van zero-emissiezones op korte termijn tot uitdagingen leidt voor bedrijven, biedt het ook kansen voor innovatie en verduurzaming van de logistieke sector. Op lange termijn kan dit leiden tot een schonere en leefbaardere stedelijke omgeving.  

Bent u op zoek naar een goede (register)accountant? Heeft een vacature voor een business controller? Is er ruimte voor aan financieel adviseur in uw onderneming? Is er behoefte in uw organisatie aan een financieel manager, een financial risk manager of een andere high potential op het gebied van finance? Begin uw zoektocht naar personeel dan zo vroeg mogelijk op dé vacaturewebite finance.nl

Gerelateerde artikelen