Zakelijke vliegreis wordt duurder

Oorlog maakt vliegticket 40 tot 100 euro duurder
Onkosten reisvergoeding

Vliegen wordt voorlopig alleen maar duurder, waarschuwt ING in een net verschenen rapport. Luchtvaartmaatschappijen kampen met een tekort aan vliegtuigen, arbeidskrachten en reserveonderdelen waardoor ze niet kunnen voldoen aan de groeiende vraag.

  • Prijzen voor vliegtickets stegen dit jaar vijftien procent harder dan de inflatie
  • Het aantal vliegreizen overtreft dit jaar het niveau van voor de coronapandemie
  • Door problemen bij vliegtuigbouwers als Boeing zijn er te weinig vliegtuigen
  • Dit is kostenverhogend voor accountants die internationaal werken

In Europa stegen de prijzen van vliegtickets begin dit jaar 15 procent harder dan de inflatie, aldus het ING-rapport. Wereldwijd zullen de tarieven volgens ING waarschijnlijk hoog blijven. Dit werkt kostenverhogend voor accountants die internationaal opereren en voor bijvoorbeeld controleopdrachten moeten vliegen. In Engeland hebben accountants van PwC al een verbod gehad om businessclass te vliegen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

De waardeketen is zo sterk als de zwakste schakel. Hoe reageert jouw bedrijf op onzekerheid? Ontdek het in de rondetafelsessie ‘Hoe sterk is jouw waardeketen?’ tijdens CFO Day 2024 op 30 mei. Verken strategieën om risico’s te beheersen en je voor te bereiden op onverwachte gebeurtenissen. Meld je nu aan voor CFO Day en bezoek de sessie.

Zakelijke vliegkosten

Ongeveer 5% van de Nederlandse bevolking maakt zakelijke vliegreizen. Deze groep is verantwoordelijk voor 30% van alle vliegreizen die Nederlanders maken. In 2019 verwerkten de Nederlandse luchthavens ruim 24 miljoen zakelijke passagiers, waarvan een klein deel vertrok van luchthavens net over de grens in België of Duitsland. Nederlanders vliegen zakelijk vooral naar het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Spanje en de Verenigde Staten. De afgelegde afstand bij zakelijke vliegreizen is relatief kort, met de helft van de reizen over een afstand van minder dan 1000 km.

Verplicht melden in verslagen

Met nog 30 kantoordagen te gaan, moeten Nederlandse organisaties met meer dan 100 werknemers gegevens over woon-werkverkeer en zakelijk reizen van hun personeel registreren, als onderdeel van de nieuwe CO2-registratieplicht. Het betreft dus voornamelijk de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM) ofwel de CO2-rapportageverplichting.

In Nederland zijn er bijna 8000 bedrijven met honderd of meer werkzame personen. Deze bedrijven zijn voornamelijk te vinden in de industrie en handel, zo meldt het Centraal Bureau voor Statistiek. Het totale aantal bedrijven in Nederland bedraagt ongeveer 2,0 miljoen. Het overgrote deel van de bedrijven heeft echter minder dan vijf werkzame personen (93 procent).

Betaalbereidheid

Tot nu toe lijken passagiers bereid om meer te betalen.  Het aantal vliegreizen overtreft dit jaar waarschijnlijk het niveau van voor de coronapandemie, maar door aanhoudende productieproblemen bij Boeing en defecten aan Pratt & Whitney-motoren zijn er minder toestellen beschikbaar.

Vraag stijgt

Bij Airbus en Boeing is een recordaantal orders geplaatst en ook de vraag naar tweedehands vliegtuigen stijgt, aldus ING. Een tekort aan gekwalificeerd personeel zorgt er echter voor dat aanpassingen of opknapbeurten van oudere vliegtuigen worden uitgesteld.

De waardeketen is zo sterk als de zwakste schakel. Hoe reageert jouw bedrijf op onzekerheid? Ontdek het in de rondetafelsessie ‘Hoe sterk is jouw waardeketen?’ tijdens CFO Day 2024 op 30 mei. Verken strategieën om risico’s te beheersen en je voor te bereiden op onverwachte gebeurtenissen. Meld je nu aan voor CFO Day en bezoek de sessie.

Gerelateerde artikelen