Wettelijke betalingstermijn grootbedrijf verkort naar 30 dagen
Door: Raymon van Viegen, CFO bij Visma | Onguard
Vanaf vandaag is het een feit: de wettelijke betalingstermijn van het grootbedrijf richting het mkb en zzp’ers wordt verkort naar dertig dagen. Eerder kon het grootbedrijf een betalingstermijn van zestig, negentig of soms zelfs honderdtwintig dagen zonder problemen aan houden bij het mkb. Dat is lang, zeker voor de kleinere ondernemingen die maandelijks zitten te wachten op een betaling. Huur-, hypotheek-, en personeelskosten lopen namelijk gewoon door en moeten wel iedere maand betaald worden. Het uitblijven van betalingen, terwijl de dienst al wel geleverd is, kan er uiteindelijk voor zorgen dat kleinere bedrijven in de problemen komen. Deze wetswijziging is als je het mij vraagt dus een goede ontwikkeling.
Onlangs hebben we als Visma | Onguard voor het vijfde jaar op rij ruim driehonderd finance professionals, werkend bij Nederlandse bedrijven van verschillende groottes, gevraagd naar hun huidige days sales outstanding (DSO). En wat blijkt? De FinTech Barometer 2022 liet zien dat maar liefst 45 procent van het mkb een DSO heeft van meer dan dertig dagen. Dit betekent dus dat er structureel langer dan dertig dagen wordt gedaan over een betaling richting het mkb. Ook liet de FinTech Barometer zien dat bij slechts een kwart (24%) van het grootbedrijf (vanaf 250 medewerkers) facturen langer open staan dan 30 dagen. Een behoorlijk verschil dus. Een mooie doelstelling om dat in 2023 minimaal gelijk te trekken, maar hoe kun je als grootbedrijf hieraan bijdragen?
Betalen is een mindset
Dat begint bij de vraag: wat is jouw overtuiging als grote organisatie als het gaat om het betalen van leveranciers? Wanneer je als grootbedrijf de betalingstermijn automatisch op zestig, negentig of misschien wel honderdtwintig dagen zet, laat je eigenlijk direct aan je leverancier zien dat je hem niet belangrijk genoeg vindt om direct te betalen. En dat terwijl het mkb of die zzp’er vaak een hele essentiële dienst levert. Wanneer zij voelen dat er keurig met hen wordt omgegaan, loop je een veel minder groot risico dat ze bij je weggaan. Facturen op tijd betalen helpt dus niet alleen jouw leverancier op financieel gebied, maar heeft ook effect op de relatie die je met hem hebt. Zeker wanneer jouw mkb-leverancier of zzp’er naar tevredenheid heeft geleverd, is het toch vanzelfsprekend om ook direct de betaling te voldoen?
Mee in de volgende salarisronde
Binnen grote organisaties kan het soms onoverzichtelijk worden wie wanneer betaald moet worden. Oftewel, de betaalcondities van de leveranciers zijn niet voldoende inzichtelijk. Vanaf vandaag is daar dus een duidelijke regel voor: het mkb en zzp’ers moeten binnen dertig dagen betaald worden. Pas dit direct aan in het crediteurensysteem. Daarnaast zou je als grootbedrijf de mkb-leverancier of zzp’er moeten zien als jouw eigen medewerker. Jouw personeel wordt ook altijd keurig op of rond de 25e van de maand betaald. Behandel de kleinere leveranciers ook zo en neem ze mee in de volgende salarisronde, zodat ook zij hun cashflow op orde kunnen houden en zo nog jaren voor jullie kunnen blijven leveren.
Als grootbedrijf kun je er vanaf vandaag dus op wachten dat jouw mkb-leveranciers en zzp’ers je sneller gaan herinneren of zelfs gaan aanmanen. Wil je dit voorkomen? Zorg er dan voor dat je de wettelijke betalingstermijn in acht neemt en jouw leverancier op tijd betaalt. En als je liquiditeit het toelaat, is mijn advies om de factuur direct te betalen. Je zult zien dat jouw leverancier dan nog jarenlang met veel plezier voor jou aan de slag gaat. Zodat óók jouw cashflow op orde blijft.