Welke financiering bij welke consumentenbestedingen?
De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. De hogere bestedingen werden vooral gedreven door prijsstijgingen voor voedingsmiddelen en drogisterijproducten, terwijl tegelijkertijd een premiumisatie kan worden waargenomen voor T&D-producten. Dat blijkt uit een monitor van de wereldwijde marktleider voor consumenteninformatie NIQ en het GfK. Het consumentengedrag kan de bedrijfsfinanciering middels onder meer factoring, het betalings)risicoprofiel en strategie beïnvloeden.
- Stijgende FMCG-prijzen, dalende volumes
- Innovatie drijft groei in Tech & Durables
- veranderd consumentengedrag kan herziening financiering en risk noodzakelijk maken
Consumenten in Nederland gaven in 2023 in totaal 7,9 procent meer uit aan FMCG-producten dan in 2022, terwijl het totale verkochte volume in dezelfde periode daalde. De reden voor de daling van het verkoopvolume is een herstel naar normaal van de sterk door Covid beïnvloede volumes in 2022. Want, in 2023 na de pandemie, nam de consumptie buitenshuis en onderweg weer toe.
Inflatie
Ook speelde in 2023 de inflatie een belangrijke rol: de omzetgroei is vooral gerealiseerd door stijgende prijzen en was in de eerste helft van 2023, door de genoemde inflatie, beduidend hoger dan in de tweede helft van het jaar. De prijzen in de supermarkten stegen het afgelopen jaar met 12.4%. Een voorbeeld is olie, dat in de loop van twee jaar een cumulatieve prijsstijging van 55 procent kende. Daarnaast besteden consumenten door de prijsstijgingen een groter percentage van hun FMCG-uitgaven aan essentiële zaken zoals brood (15 % omzetgroei) en zuivelproducten (12 % omzetgroei).
Consumenten reageerden op de hogere prijzen door hun winkelgedrag aan te passen. Ze besteedden meer aandacht aan kortingsacties en kozen voor de huismerken van de retailers, die meestal goedkoper zijn. Daarnaast winnen (soft) discounters marktaandeel. Tegelijkertijd bleek uit de data van 2023 dat consumenten bereid zijn een hogere prijs te betalen voor producten met toegevoegde waarde. Dit geldt in het bijzonder voor innovatieve, milieuvriendelijke artikelen of producten met een “Good for You”-claim. Dit zijn bijvoorbeeld melkdranken, desserts of gekoelde zuivelproducten met de productclaim “eiwitrijk” of voedingsmiddelen die vrij zijn van suiker, lactose of gluten.
Techproducten: groei mogelijk door innovatie
In totaal stegen de detailhandelsuitgaven in de T&D sector in 2023 met 1,5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, vooral door groei van huishoudelijke apparaten (2 procent) en artikelen zoals kleding, fietsen, e-bikes en kleinere categorieën (5 procent). Technische consumentengoederen kenden daarentegen een omzetdaling van 1 procent, als gevolg van marktverzadiging in belangrijke categorieën zoals tv’s, pc’s en laptops die tijdens de pandemie zijn gekocht en geen vervanging behoeven.
Innovatie speelde een grote rol in de markt voor T&D producten. Kleinere huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsapparaten kenden bijvoorbeeld een groei als gevolg van premiumisatie: innovatieve producten zoals handstofzuigers (26% omzetgroei) en moderne haarstylingapparaten (10% omzetgroei) veroverden een grotere positie op de markt doordat consumenten bereid waren een hogere prijs te betalen voor deze innovaties. Daarnaast was ook in elektrische tandenborstels sprake van premiumisatie (17% omzetgroei).
1. Financiële planning: Voor bedrijven in de FMCG- en T&D-sector is het essentieel om de stijgende prijzen van grondstoffen en producten in overweging te nemen bij het opstellen van financiële plannen. Een diepgaand begrip van de marktontwikkelingen, zoals prijsstijgingen en consumentengedrag, is noodzakelijk om realistische omzet- en winstprognoses te maken.
2. Risicobeheer: Met de toenemende volatiliteit van prijzen en consumentenvoorkeuren is effectief risicobeheer cruciaal voor bedrijven. Het is belangrijk om zich te wapenen tegen mogelijke prijsschommelingen en zich aan te passen aan veranderende marktomstandigheden. Dit kan onder meer inhouden dat er flexibele prijsstrategieën worden geïmplementeerd en dat er alternatieve leveranciers worden geïdentificeerd om de toeleveringsketen te diversifiëren.
3. Strategische besluitvorming: Bedrijven kunnen strategieën aanpassen om in te spelen op de veranderende consumententrends en marktdynamiek. Dit kan onder meer het herzien van productportfolio’s, investeren in innovatie en het verbeteren van de klantbeleving omvatten. Door nauwlettend te volgen hoe consumenten reageren op prijsstijgingen en waarde toevoegende producten, kunnen bedrijven hun aanbod optimaliseren en zich differentiëren van de concurrentie.