Wat kunnen organisaties leren van topscheidsrechter Bjorn Kuipers?

'Bjorn staat op nog geen meter afstand van het incident. Hij bestraft de aanvoerder van Ajax niet. Waarom niet?'
Onlangs was ik als blogger voor FM.nl aanwezig op het congres Finance Transformation in De Fabrique in Maarssen. In één van de vele inspirerende masterclasses is topscheidsrechter Björn Kuipers de spreker. Deze levendige en interactieve masterclass werd mogelijk gemaakt door FD Gazelle Award Winnaar: Finance Factor! 
Björn laat in zijn masterclass een aantal keren een aantal verschillende voetbalfragmenten zien. De eerste keer zien we het fragment zoals wij het altijd gewend zijn om te zien: op televisie met het commentaar van de sportverslaggever. 
Daarna zien we hetzelfde fragment nog een keer, maar dan vertraagd in de herhaling. 
De derde keer is het meest bijzonder. We zien het fragment nog een keer, maar nu kunnen we allemaal met Björn meeluisteren. We horen precies wat Björn via zijn ‘oortjes’ doorkrijgt van zijn assistenten. En we horen, in alle hectiek, het liefdevolle commentaar van de spelers op het veld.
 
Wat kunnen organisaties leren van topscheidsrechter en ondernemer Björn Kuipers?
 
TIP 1: Leer omgaan met het onverwachte
Björn vertelt dat hij, ondanks alle goede voorbereidingen en spelregel kennis, toch altijd moet leren omgaan met het onverwachte. Hij moet ergens in zijn achterhoofd rekening houden met het feit dat er in het veld altijd onvoorspelbare dingen  kunnen gebeuren. Dingen die je absoluut niet verwacht. 
Als voorbeeld laat Björn het allereerste bijtincident van Luis Suárez zien. Onder het oog van Björn bijt Luis Suárez zijn tegenstander, Otman Bakkal, in zijn schouder. 
 
 
Bjorn staat op nog geen meter afstand van het incident. Hij bestraft de aanvoerder van Ajax niet. Waarom niet? Het antwoord is simpel. Zulke idioterie en dwaasheid verwacht je absoluut niet van een volwassen kerel op het veld. Björn was daar helemaal niet op voorbereid en heeft het incident daarom niet waargenomen.
Organisaties moeten ook leren omgaan met onverwachte. Organisaties moeten zorgen dat zij wendbaar en flexibel genoeg zijn om zich aan te passen aan snel veranderde omstandigheden! 
TIP 2: Heb het lef om slim te vertrouwen op je team
We krijgen een fragment van het WK 2014 kwalificatie duel Polen-Montenegro te zien. Het Narodowy Stadion in Warschau is volgepakt met ruim 45.000 uitzinnige Poolse fans. Het staat 1-1, ver in de blessuretijd. Vervolgens zien we een scrimmage voor de goal. En? Een doelpunt! 2-1! De Poolse spelers duiken op elkaar van vreugde! 
Björn heeft echter niet gezien dat het buitenspel is, maar zijn assistent wel. Want even na de goal hoort Björn in zijn oortje: “Buitenspel! Keeper eruit, die staat voor de bal! Absoluut buitenspel!” Björn heeft het lef om, met behulp van de communicatietechnologie, slim te vertrouwen op zijn assistent en zijn verantwoordelijkheid als topscheidsrechter volledig te nemen. Björn keurt de goal, tot verbijstering van alles wat Pools is, terecht af. 
Achteraf geeft deze beslissing de doorslag voor een uitzonderlijke prestatie. Want met deze gedurfde beslissing dompelt Björn weliswaar een heel land in diepe rouw (Polen was met het 1-1 gelijkspel nagenoeg uitgeschakeld voor het WK in Brazilië) maar Björn en zijn team stelde met deze moedige beslissing wel hun eigen deelname aan het WK 2014 zeker! Iets wat sinds het WK 2002 niet meer was voorgekomen. 
Organisaties moeten ook het lef hebben om slim te vertrouwen op hun eigen teams van medewerkers. Want wanneer organisaties gebouwd zijn op structuren en praktijken die vertrouwen en verantwoordelijkheid kweken, beginnen er ook uitzonderlijke prestaties te gebeuren!
TIP 3: Zorg voor een enorme mentale fitheid
Het mag duidelijk zijn dat een scheidsrechter in het topvoetbal van de 21e
eeuw stressbestendig moet zijn. Onder zeer hoge druk moet Björn om kunnen gaan met weerstand. Tevens moet Björn volhardend zijn om net zo goed te presteren als Lionel Messi en Christiano Ronaldo.
Björn moet de basis (in zijn hoofd) ten alle tijden op orde houden. Met andere woorden Björn moet zorgen dat hij mentaal enorm fit is. Daarom heeft Björn zichzelf aangeleerd om fouten snel naast zich neer te leggen. Want de wedstrijd gaat in sneltreinvaart door en dan mag je je mentale ‘basis op orde’ niet overhoop laten halen door een fout.  
Als voorbeeld laat Björn een fragment zien van PSV-Feyenoord (seizoen 2014/2015 uitslag 4-3). 
PSV-ér Luuk de Jong houdt Terence Kongolo vast en scoort de gelijkmaker: 1-1. Echter, een duidelijke overtreding ging aan de goal vooraf en de goal had afgekeurd moeten worden. Zie de gehele samenvatting van de wedstrijd hier. Na 6 min 20 sec zie je de bedoelde overtreding).
Björn (en zijn team) hebben de overtreding niet gezien, maar Björn voelde wel aan dat hij fout zat. In de rust toonde Björn zijn mentale fitheid en bood in de kleedkamer van Feyenoord zijn verontschuldigen aan: “Balen. Ja. Ik geef toe, ik zit fout. Sorry. Het is nu gebeurd. Ik kan het niet meer terugdraaien. Klaar. Hup. Weer door!”. 
Organisaties moeten ook leren mentaal top fit te zijn. Wanneer organisaties fouten in de ‘basis op orde’ maken dan moeten organisaties in staat zijn om deze fouten toe te geven en snel naast zich neer te leggen. Fouten maken mag. Leer er snel van. Wees mentaal top fit. Ga weer door. En blijf ‘in control’! 
TIP 4; Ga voor je passie en stel de klant centraal
Björn vertelt ook over zijn andere passie, want naast het ‘fluiten’ is Björn ook passievol ondernemer. Als derde generatie van een familiebedrijf in zijn geboorteplaats Oldenzaal is Björn eigenaar van grote Jumbo supermarkt. 
Het was een grote teleurstelling voor Björn (en zijn familie) toen ‘zijn’ C1000 op moest houden te bestaan. Maar Björn is niet bij de pakken neer gaan zitten. Björn behield zijn passie voor de supermarkt en maakte onder de naam van Jumbo een doorstart. Björn hield vol, zette door en werkte keihard om het vertrouwen van de klant en van zijn medewerkers weer terug te winnen. Door de klant steeds weer centraal te zetten en al handelen te starten vanuit de zin- en betekenisgeving voor de klant is dat gelukt. 
Björn verteld dat hij er van overtuigd is dat zijn succes als ondernemer het gevolg is van het nastreven van zijn passie. Zijn passie heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat Björn nu ook de trotse eigenaar is van één van de tien best gewaarde Jumbo supermarkten van heel Nederland!
 
Organisaties moeten ook zorgen dat zij voor hun passie gaan. Organisaties moeten terug gaan naar hun dieperliggende bedoeling en ook al hun handelen starten vanuit de zin- en betekenisgeving voor de klant!
TIP 5; Ga voor je passie en creëer je eigen ‘Memory for Life’
Door zijn passie voor het ‘fluiten’ na te streven heeft Björn zijn eigen ‘Memory for Life’ gecreëerd. Want als absoluut hoogtepunt van zijn leven tot nu toe noemt Björn (naast zijn gezin) de deelname van TEAM Kuipers aan het WK voetbal 2014 in Brazilië. 
 
Op het WK 2014 fluit TEAM Kuipers drie toppers van wedstrijden, waaronder de Zuid-Amerikaanse clash tussen Uruquay en Colombia in de 1/8 finale. En er zit misschien wel een WK finale in voor TEAM Kuipers, want iedereen spreekt vol lof over het optreden van het arbitrageteam uit Nederland. 
Maar het loopt anders. “Björn, it’s not me who must sent you home, it’s Louis van Gaal and his team who sents you home”, aldus meneer Sepp Blattler. 
Björn spreekt hier bewust over TEAM Kuipers, want Björn beseft dat hij het succes nooit in zijn eentje had kunnen bewerkstelligen. Je hebt elkaar simpelweg nodig om een ‘Memory for Life’ te creëren.
Organisaties moeten ook hun eigen ‘Memory for Life’ creëren door de krachten van alle verschillende disciplines met elkaar te verbinden. Want samen bereikt een ieder (veel) meer! TEAM; Together Each Achieves More!  

 
Team Björn Kuipers
Björn Kuipers, Sander van Roekel, Erwin Zeinstra.
Bekijk hier de hoogtepunten van TEAM Björn Kuipers; https://youtu.be/vmLJJykUi0o
Post Scriptus;
Als de masterclass afgelopen is schud ik Björn nog even de hand. Ik complimenteer hem met een leuk, energievol en enthousiast verhaal. Het is zeer boeiend om een kijkje in de hectische belevingswereld van een topscheidsrechter te krijgen. 
Maar ik kan het toch niet laten om Björn te vragen of hij niet stiekem jaloers is op zijn collega’s scheidsrechters van het rugby. En enigszins ‘bedroefd’ zegt hij: “Ja, mooi hè, dat respect wat de rugbyspelers op het veld hebben voor de arbitrage. Dat zouden wij ook moeten hebben”. 
 
 
 
Beste voetbalcultuur: FIFA, UEFA, KNVB, voetbalclubs, -spelers, -trainers, -supporters, -ouders, -kinderen et cetera. Respect, dat wil zeggen, stel je (voor)oordeel uit. Neem een voorbeeld aan het rugby en laat nou eens écht zien in houding en gedrag dat jullie het ‘respect’-logo waard zijn!  
Geschreven door: Oscar van Voskuilen. Oscar is interim Business Connector (zzp) met PPenP: Passie, Plezier en Professionaliteit. Oscar helpt organisaties bij het herdefiniëren van control. Binnenkort is mijn persoonlijke E-book ‘Vreugde!’ voor iedereen gratis te downloaden vanaf mijn eigen website; www.PPenP.nl.