Waar blijft de innovatie in het middelbaar en hoger onderwijs?

Er moet niet meer geld naar onderwijs, maar het beschikbare geld moet heel anders besteed gaan worden.

Sinds het begin van de coronapandemie kennen de regering, de Tweede Kamer, de onderwijsvakbonden en andere onderwijsexperts maar twee smaken: alles traditioneel klassikaal onderwijs of dezelfde content tot vervelends toe uur na uur online gooien. Bij alles staat ‘onderwijs met de docent’ in plaats van ‘leren door de individuele student’ centraal.

Aangezien het duidelijk is dat we met zijn allen nog lang moeten leven met het coronavirus, is het dus verstandig om serieus naar alternatieven te kijken in plaats van ‘alles dicht of open’ en ‘alles offline of alles online’.

Er zijn namelijk veel on-demand alternatieven voor groepsgewijs onderwijs. Ik heb zelf veel ervaringen opgedaan met on-demand life-long learning activiteiten sinds ik in 2011 ABN AMRO verliet en voor mezelf begon. Sinds de coronapandemie in Nederland begon is dit alleen maar meer geworden. Wat voorbeelden:

• Ik coach & begeleid entrepreneurship studenten, online starters & startups ‘on-demand’ bij hogescholen.

• We maken samen planningen, ze appen me de dag VOOR een online bespreking en sturen me een dag vooraf hun businessplan, canvassen of andere deliverables toe.

• Ze appen me wanneer ze willen met vragen en ik geef snel antwoord.

• Dat werkt ook prima met kleine teams van studenten online. Offline is ook prima als ze maar afstand houden van mij als ‘bedreigde diersoort’.

Zelf leer ik sinds het begin van de coronacrisis alleen nog maar on-demand. Ik stel mijn eigen right-skillingplan samen en leer waar en wanneer ik wil.

Zo heb ik vanmorgen om 6.00 uur geleerd hoe ik mijn WordPress-websites beter kan beschermen tegen cyberaanvallen met behulp van tutorials, online video cursussen en on-demand eBooks en checklists.

En dat doe ik bijna iedere dag. Nooit meer klassikale/groepsgewijze trainingen en opleidingen. We leven immers in een on-demand & just-in-time economie: tijd, energie en geld zijn schaars.

Dit soort nieuwe normaal economie oplossingen met de lerende centraal komt in de hoofden van de ‘oude-normaal’ onderwijsexperts van het Ministerie van OCW, van de leiding van de vakbonden van onderwijspersoneel, noch in die van de ‘oude-normaal leden van de Sociaal-Economische Raad (SER) niet voor.

We besteden liever honderden miljoenen aan leegstaande hippe campussen, aan andere stranded assets…..en het oude-normaal onderwijsmodel online zetten.

Er moet dus ook niet meer geld naar onderwijs, maar het geld moet heel anders besteed worden. Of dat gaat gebeuren door de nieuwe regering? Ik heb er een hard hoofd in. Dan zit er maar een ding op: het gewoon zelf doen……. Dat is mijn missie voor 2022!

Tony de Bree werkte 26 jaar in de financiële dienstverlening, waaronder bij Corporate IT-strategie, corporate venturing, e-commerce & compliance. Hij is digital strategy & change consultant voor corporates, het MKB & ondernemingsraden. Daarnaast is hij online ondernemer, business coach, spreker, gastdocent en auteur van een aantal boeken waaronder ‘Dagboek van een bankier’, ‘De scale-up blueprint‘, ‘Overlevingsstrategie voor startups’ en ‘Groeien zonder te groeien. Succesvol ondernemen in de betekeniseconomie

Gerelateerde artikelen