Voor Europese consument mag dronebezorging nu van start
De betalingsprovider onthulde een ontwerp van een prototype dat de weg kan vrijmaken voor wereldwijde dronebezorging.
De Drone Pay proof of concept van Worldpay gebruikt contactloze* EMV betaalkaarttechnologie om de identiteit van de ontvanger te controleren zodat een pakket gegarandeerd op het juiste adres wordt geleverd. Deze technologie is ingebouwd in een landingsplatform voor drones dat aan de klant in de vorm van een deurmat zal worden verstrekt. Wanneer de drone landt om het pakket af te leveren, worden de kaartgegevens die in de deurmat zijn opgeslagen automatisch gelezen. Als de informatie overeenkomt met die van de juiste ontvanger wordt het pakket vrijgegeven.
Recent onderzoek door Opinium voor het betalingsbedrijf geeft aan dat Europese consumenten er klaar voor zijn dat dronebezorging werkelijkheid gaat worden nu de mening over dit concept steeds positiever wordt. Spaanse consumenten staan bovenaan de lijst met 42% van de consumenten die klaar zijn voor bezorging door drones. Zweden en Duitsland lopen niet ver achter, met respectievelijk 38% en 37% positief over de technologie. De Nederlandse consumenten lopen echter achter bij de rest van Europa, waarbij slechts 32% openstaat voor het idee van bezorging door drones.
Behoefte aan het inzetten van drones voor het ophalen van ongewenste items neemt ook toe. Het blijkt dat 37% van de consumenten in Europa bereid is om de technologie te willen proberen voor het terugzenden van aankopen. Dit geeft aan dat het gemak van luchtgebonden diensten opweegt tegen de zorgen rond autonome voertuigen door de lucht. En met regels voor de veiligheid van de luchtvaart in de EU in het verschiet, waarin duidelijke en consistente regelgeving zal worden vastgelegd voor het gebruik van drones in het Europese luchtruim, liggen onbemande bezorgingen door de lucht goed op schema om werkelijkheid te worden.
Mark Fleming, General Manager bij EMEA, Global Enterprise eCommerce bij Worldpay vertelt: “Uit onderzoek blijkt dat consumenten steeds meer openstaan voor het idee van dronebezorging, waaruit we mogen concluderen dat er een enorme markt voor ons open ligt zodra dit werkelijkheid wordt. Online-winkelen kan voor consumenten veel gemakkelijker en verkopende partijen kunnen met deze technologie consumenten een uitstekende winkel- en afleveringservaring bieden. Drones kunnen ook het antwoord zijn op het verminderen van files en vervuiling en zullen het bezorgen van pakketten over de grenzen versnellen.
Het aantal pakketten dat vervoerd wordt neemt alleen maar toe aangezien eCommerce voor Europese consumenten het favoriete distributiekanaal wordt. Verkopende partijen moeten daarom nieuwe manieren vinden om hun capaciteiten binnen de hele toeleveringsketen te vernieuwen om aan de vraag te blijven voldoen.”
(ANP)