Verzekering: succes of flop?
Hogere kosten en minder kennis van de klant. Dat was het voornaamste bezwaar van Haisma. ‘Ik begrijp – gezien zijn klantenbestand – wel wat meneer Haisma zegt’, laat Marcel van den Akker, manager Marketing en Communicatie van Euler Hermes kredietverzekeringen weten. ‘Een bedrijf met vele kleine klanten, zoals Rexel, vindt een kredietverzekering vaak niet interessant, omdat de impact van een schade relatief klein is.’
‘Maar schadeloosstelling is slechts een van de voordelen van een kredietverzekering. Belangrijker zijn informatievoorziening en ondersteuning van de afdeling credit management. Daar kunnen ook bedrijven met veel kleine klanten van profiteren. Bovendien kun je in een contract rekening houden met specifieke omstandigheden van een klant, waardoor de kosten onder controle blijven. Overigens blijft een intensief contact tussen een verzekerde en zijn klanten nodig; goed credit management blijft altijd de verantwoordelijkheid van een bedrijf zelf en is ook nodig voor het behouden van de goede resultaten die meneer Haisma beschrijft.’
Screenen
Een andere reden om voor een kredietverzekering te kiezen, is een internationale focus, weet Faissel el Mouridi, financial controller bij OZ Planten BV. ‘Wij werken al jaren met een kredietverzekering. Onze klanten, van klein tot groot, zijn verspreid over alle werelddelen. Het is onmogelijk alle bedrijven zelf te screenen en financieel te beoordelen. We worden nu op tijd gewaarschuwd als het misgaat bij klanten.’
Informatie
Ook Maarten Verheul, financieel directeur bij Bandolera BV is enthousiast over kredietverzekeringen. ‘Ze kosten relatief weinig, behoeden je voor schades en geven informatie bij het zaken doen met klanten. Informatie over leveringen, limieten en de financiële toestand van de klant. En wellicht het belangrijkste: een kredietverzekering zorgt voor een kwalitatief goed debiteurenbestand met als gevolg een prima liquiditeit. Het kost ons slechts vier euro per levering.’
Klapper
Dick Veerman, interim manager, is het wel eens met Haisma. ‘Ik heb inmiddels ongeveer vijf jaar bij diverse grote ondernemingen gewerkt en ik ken slechts één voorbeeld van een organisatie die baat bij een kredietverzekering heeft. Bedrijven kiezen er vaak voor op het moment dat er net een financiële misser is voorgevallen. Die schade wordt meegenomen in de premie voor de komende jaren. Daarnaast kost het veel capaciteit van de afdeling debiteurenbeheer om aan de afspraken met de verzekeraar te voldoen. Ten slotte wordt er weinig tot geen rekening gehouden met de commerciële waarde van debiteuren. Er zijn bedrijven met hoge marges zoals advocatenkantoren en belastingadviseurs die meer geïnteresseerd zijn in het debiteurenrisico dan in de cashflow. Voor bedrijven die werken met kleine marges is het veel belangrijker snel rekeningen betaald te krijgen. Juist hier is een kredietverzekering een aanslag op het resultaat.’
<Flop?
Kredietverzekeringen lijken met name interessant voor internationaal opererende bedrijven met relatief weinig grote klanten. Of juist bedrijven die werken met kleine marges en dus baat hebben bij snel betalende klanten. Kredietverzekeringen, niet per definitie een flop dus, maar ook niet altijd een succes.