Verwerkingstijd facturen gedaald
Volgens Medius is de verwerkingstijd verkort omdat werken op afstand de crediteurenafdelingen over de hele wereld heeft getransformeerd, aangezien handmatige processen en goedkeuringen snel zijn vervangen door digitale tools en een hoge mate van automatisering.
De verwerkingstijden van facturen voor zowel niet-PO- als PO-facturen daalden. Vergeleken met 2020 zijn de niet-PO-factuurcycli met 7% afgenomen van 7,2 dagen naar 6,6, terwijl de PO-factuurcycli met 4% zijn afgenomen van 6,55 naar 6,29 dagen. Dit is aanzienlijk sneller dan de gemiddelde verwerkingstijd van facturen, die volgens de Ardent-staat van e-Payables 10,3 dagen is.
De meeste organisaties hebben hun AP-procesprestaties verbeterd, maar de kloof tussen de gemiddelde en de best presterende is verrassend groot. Best performers hebben een PO-factuurverwerkingstijd behaald van 1 dag, vergeleken met de gemiddelde klant, met een cyclus van 6 dagen. Voor topprestaties moeten AP-teams verbetergebieden identificeren met hun oplossingsprovider, dataprovider en leveranciers. De trend is universeel in alle regio’s, waaronder het VK, de Benelux, VS en Zweden, en sectoren, zoals de bouw, e-commerce en financiële dienstverlening.
Het rapport toont ook de vooruitgang die is geboekt bij contactloze facturering, het proces waarbij facturen worden vastgelegd en verwerkt zonder tussenkomst van de gebruiker. Touchless facturering is de afgelopen jaren toegenomen dankzij machine learning-technologie en verbeterde rapportage over contactloze vertrouwensniveaus.
Uit de gegevens blijkt echter dat sinds 2020 het gemiddelde percentage met 2% is gedaald, terwijl het percentage voor de best presterende spelers met 1% is gestegen, wat misschien wijst op een vertraging in de prestaties van nieuwkomers op het gebied van AP-automatisering.
De gegevens zijn afkomstig uit het Medius Accounts Payable Automation Benchmark Report 2022, dat nieuwe gegevens biedt voor AP-professionals, om hen de kennis en inzichten te geven die ze nodig hebben om een best-in-class accountafdeling te runnen. Het rapport heeft gegevens van duizenden organisaties en miljoenen facturen gebruikt om KPI-gemiddelden voor facturen te berekenen. Het rapport leidt lezers door automatiseringsprocessen, legt uit hoe prestaties gemeten kunnen worden en biedt tactieken om de efficiëntie te verbeteren.
Jim Lucier, CEO van Medius, zegt over de bevindingen: “De pandemie dwong bedrijven om hun backofficeprocessen te innoveren, automatiseren en stroomlijnen. Het resultaat voor het crediteurenteam is een snellere factuurcyclus. Een sneller proces door automatisering betekent dat bedrijfsleiders betere beslissingen kunnen nemen over hun financiën. Maar het gaat niet alleen om snelheid. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat een snellere factuurcyclus geen concessies doet aan de kwaliteit. Met de juiste tools kunnen teams de nieuwste technologie versnellen en ook gebruiken om fraude op te sporen en te voorkomen. Onze analyse en ons rapport geven AP-professionals nu de maatstaf van hoe goed eruitziet, en hoe daar te komen.”