Verduurzaming luchtvaart op losse schroeven
Het kabinet kan de luchtvaart niet meer verplichten om in 2030 veertien procent duurzame kerosine te tanken, meldt de Volkskrant. De beoogde bijmeng-verplichting wordt onder druk van Brussel omlaag geschroefd naar zes procent. De klimaatdoelstelling wordt daarmee mogelijk niet gehaald.
Het belang van duurzame kerosine, ook wel bekend als sustainable aviation fuels (SAF), is nauwelijks te overschatten. De luchtvaart moet verduurzamen, maar vliegen op accu’s of waterstof zit er voorlopig niet in. Toestellen die nu van de band rollen, hebben nog altijd straalmotoren die kerosine verbranden. Het bijmengen van SAF met reguliere vliegtuigbrandstof is daarom de eenvoudigste manier om milieuwinst te boeken.
In 2019 sloot het kabinet een akkoord met de luchtvaartsector. Daaruit zou een bijmengverplichting van veetien procent SAF in 2030 vloeien; de CO2-uitstoot moet dan omlaag naar grofweg elf megaton per jaar. Voor de toekomst koesterde het kabinet nog grotere ambities: in 2050 zou er in Nederland alleen nog maar SAF worden getankt. Die maatregelen zouden Nederland “pionier in Europa” maken, zei het ministerie.
Nu blijkt dat het kabinet afziet van de maatregel. Nederland eist niet langer dat luchtvaartmaatschappijen veertien procent duurzame kerosine gebruiken in 2030, zegt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W). Dat besluit werd eind april genomen op last van de Europese Commissie. Europa heeft sinds kort een eigen norm, die minder voortvarend is: slechts zes procent SAF.
(ANP)