Veranderingen en kansen in arbeidsmarkt Banking & Insurance
De arbeidsmarkt trekt langzaam aan, ook in de sector Banking & Insurance. Welke ontwikkelingen spelen er en waar liggen kansen? We vroegen het aan Eric Lücke, lid Innovation Board Rabogroep.
“Mijn advies aan de medewerkers in de sector is, hou rekening met onderstaande zaken en vraag jezelf echt af voor de spiegel of je dit kunt en vooral ook wilt. Hoor je wel in deze sector? Lastig, maar wel eerlijk.”
Dat stelt Eric J. Lücke, directievoorzitter Rabobank Amstel en Vecht en lid van de Innovation Board Rabogroep.
Mensen moeten echt voor dit vak gaan kiezen, vindt Lücke, inclusief de bijbehorende scherpere wet- en regelgeving. Toepassen en verbinden is waar het om gaat.
“In mijn ruim 25 jaar ervaring heb ik namelijk ook veel mensen in de sector gezien die dat nooit gedaan hebben, bijvoorbeeld omdat ze bij toeval in de sector terecht kwamen. Daarmee werden ze ook door de ‘gouden ketenen’ vastgehouden. Want eerlijk is eerlijk: de financiële sector heeft altijd meer dan goede arbeidsvoorwaarden gehad en maakte veel mensen daarom ook lui in de blik naar buiten toe.”
“Mijn visie is dat de Rabobank in 2020 de door klanten best gewaardeerde bank van Nederland is. Wat mij betreft ligt onze focus volledig op klantbelang en klantbeleving! Doen en laten zien zijn de kernwoorden.”
De grootste veranderingen bij Rabobank
“De eerste en ook grootste verandering bij Rabobank is dat wij vanaf 1 januari in een nieuwe bank(governance)structuur zullen gaan werken en daarmee zowel nationaal als internationaal als één bank gaan opereren. Daarnaast zullen wij rond diezelfde periode ook onze (nationale) strategie herijkt hebben en daarbij ook scherpe keuzes gaan maken. Zowel nationaal als internationaal.”
“Voortschrijdende trends in databasebeheer (Big Data) en mobile banking zullen een steeds grotere invloed hebben op de bediening van onze klanten en zoeken naar onze prospects. We zullen ook veel meer als sector moeten gaan aansluiten op de gedachtewereld van de ‘nieuwe ondernemers’ in Nederland. Amsterdam is al in rap tempo aan het veranderen in een grote Europese start-up stad. En broedplaatsen voor start-ups, zoals Spaces, CityStarter, B-Amsterdam, Regus, maar bijvoorbeeld ook de bibliotheek van Amsterdam, zullen de plekken worden, waar de bankmedewerkers zich thuis moeten gaan voelen. Bankfilialen verliezen hun laatste kracht. Daar waar de klant is! Daar zullen wij moeten zijn en moet je dus ook als medewerker willen werken. Community Banking noem ik dat.”
__________________________________________________________________________
Tijd voor een nieuwe job in Finance? Vind honderden topvacatures op Finance.nl. Plaats eenvoudig uw CV en laat u vinden door interessante werkgevers. Versnel direct uw carrière via Finance.nl.
__________________________________________________________________________
“Op je bank in je bankgebouw blijven zitten is eindig. Wij gaan zitten waar de klanten zitten en waar start-ups zijn. Daar zullen je competenties op moeten aansluiten. Van reactief dingen doen voor klanten naar pro-actief hoort daar ook bij. Klanten helpen in hun ambities en bijbehorende keuzes is de nieuwe rol. Bijvoorbeeld helpen zoeken naar crowdfunding i.c.m. bancaire werkkapitaalfinanciering of debiteurenfinanciering (zogenaamd stapelfinancieren) vraagt om een ander type adviseur. Dat is een adviseur die niet meer denkt in eigen producten, maar in combinaties van oplossingen voor klanten.”
“De nieuwe medewerkers van de financiële sector moeten contactueel nog sterker gericht worden op het stellen van vragen. Vertrouwen uitstralen en vooral daarna bevestigen door de goede dingen voor de klant te doen. Zij moeten professioneel zijn en dus ook wet- en regelgeving goed meewegen in hun adviezen i.r.t. klantwensen. Niet over zeuren, zoals nu vaak binnen de sector gebeurd, maar toepassen. Dat is je vak!”
“Dit zal dan ook zorgen voor het verloren vertrouwen in onze sector. Ofwel: Laat dingen zien aan de klant, snel, accuraat en professioneel. Niet alleen praten, maar doen. Het klinkt simpel, maar dat laatste gebeurde veel te weinig in de sector.”
“En last but not least: Innovatief denken is een belangrijke competentie. De sector kent inmiddels vele nieuwe zogenaamde FinTech toetreders, die delen van een bank of verzekeraar bedreigen en daardoor cherry picking doen op bijvoorbeeld betalingsverkeer, vermogensmanagement of hypothekenadvies. In mijn optiek zal er dus ook nooit één hele digitale bank of verzekeraar op de markt bijkomen, maar FinTech bedrijven die stukjes gaan bedreigen van de huidige sectorwinnaars. Innovatie moet dus bij elke medewerker in het bloed zitten, want zij staan tenslotte midden in de markt en spreken klanten en kunnen dus trends waarnemen. Ik geloof in bottom-up innovatie en in mijn rol als Lid van de Innovation Board bij Rabogroep herhaal ik dat maar al te graag. Daarom ben ik ook zo blij om zelf in de klantomgeving te werken en niet op een hoofdkantoor. Middels Lean Startup-denken (Erik Ries) moet je je kansen of aanpassingen zelf gaan ontdekken. Dat geldt voor iedere medewerker en ikzelf als eindverantwoordelijke qua voorbeeldgedrag voorop. Je verantwoordelijk voelen voor de veranderende organisatie en niet wachten tot je organisatie voor je wordt veranderd. Deze mensen zoeken wij voor de toekomst…..en dan geloof ik dat het vertrouwen in de sector ook, stapvoets weliswaar, terugkeert en de maatschappij weer blij met ons wordt.”