Impact van gewijzigd woon-werkverkeer op uitgaven reisdeclaraties
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) voorspelt een gestage groei van reizigerskilometers in de komende jaren, wat gevolgen kan hebben voor bedrijven in termen van werknemersproductiviteit en logistiek. Dat meld het ANP. Financieel managers moeten rekening houden met mogelijke stijgende kosten voor woon-werkverkeer en goederentransport.
- Reizigerskilometers nemen toe, goederenvervoer verwacht herstel
- E-fiets gebruik stijgt fors, bedrijven passen mobiliteitsbeleid aan
- Internationale trends versterken focus op duurzame mobiliteit
Volgens het CBS legden Nederlanders van 6 jaar en ouder in 2023 meer kilometers af in eigen land dan in 2022. Gemiddeld reisden ze ongeveer 30 kilometer per dag, wat neerkomt op zo’n 70 minuten reistijd. Hoewel dit een toename is ten opzichte van 2022, ligt het nog steeds onder het niveau van 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie.
Financieel managers zullen de toenemende reistijd moeten meewegen in hun langetermijnplanning en budgettering.
Lopen wint aan populariteit sinds corona
Een opvallende trend is de toename van het aantal afgelegde kilometers te voet. In 2023 liepen Nederlanders gemiddeld 405 kilometer per persoon op Nederlands grondgebied. Dit is een stijging van ongeveer een derde ten opzichte van 2019, wat wijst op een blijvende verandering in reisgedrag na de coronacrisis. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Goederenvervoer daalt, maar herstel verwacht
In tegenstelling tot het personenvervoer, daalde het goederenvervoer in 2023. Dit wordt toegeschreven aan een afnemende vraag en verminderde productie. Het KiM verwacht echter dat de vraag op termijn weer zal aantrekken, wat relevant is voor bedrijven in de logistieke sector.
Toekomstscenario’s wijzen op groei mobiliteit
Voor de komende jaren heeft het KiM verschillende scenario’s doorgerekend. In alle gevallen wordt een toename verwacht van het aantal afgelegde kilometers, zowel voor wegverkeer als openbaar vervoer. Factoren als bevolkingsgroei en economische ontwikkeling spelen hierbij een belangrijke rol. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Elektrische fiets blijft in opmars
Een specifieke groeisector is de elektrische fiets. Het KiM verwacht dat het gebruik hiervan flink zal toenemen, met een prognose dat e-fietsers in 2029 gemiddeld 40% meer kilometers zullen afleggen dan nu. Dit kan gevolgen hebben voor bedrijven die fietsregelingen aanbieden of hun infrastructuur hierop willen aanpassen.
Impact op bedrijfsvoering en kosten
De verwachte toename in reizigerskilometers kan verschillende gevolgen hebben voor bedrijven. Mogelijke effecten zijn:
1. Hogere kosten voor woon-werkverkeer vergoedingen
2. Langere reistijden voor zakelijke afspraken en goederentransport
3. Toenemende vraag naar flexibele werktijden en thuiswerkmogelijkheden
Veranderende mobiliteit
Om in te spelen op deze trends, kunnen bedrijven overwegen om:
1. Mobiliteitsbudgetten te herzien
2. Investeringen in digitale infrastructuur voor thuiswerken te verhogen
3. Logistieke processen te optimaliseren voor efficiënter transport
Internationale context en ontwikkelingen
De Nederlandse mobiliteitstrends staan niet op zichzelf. Wereldwijd zijn er vergelijkbare ontwikkelingen gaande. Zo rapporteert de International Transport Forum een geleidelijke toename van mobiliteit in veel landen, met een focus op duurzame vervoerswijzen. In Europa zet de Europese Commissie in op het vergroenen van transport, wat invloed kan hebben op bedrijfsstrategieën. Het ‘Fit for 55’-pakket, dat gericht is op het verminderen van CO2-uitstoot, zal naar verwachting leiden tot strengere regelgeving voor bedrijfsvoertuigen en logistiek. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Financiële implicaties voor bedrijven
De verwachte groei in mobiliteit kan leiden tot:
1. Hogere operationele kosten voor transport en reizen
2. Investeringen in duurzame mobiliteitsoplossingen
3. Aanpassingen in personeelsbeleid en werkplekstrategieën