Variabele beloning leidt niet tot betere prestatie bij werknemer
De meeste organisaties met een dergelijk systeem verwachten dat de prestatie van de werknemer zal verbeteren. In de praktijk is dit echter bij een gering aantal bedrijven en overheden het geval. Uit het onderzoek blijkt dat bij slechts 30% van de organisaties die variabel belonen hebben ingevoerd de prestatie van de werknemer daadwerkelijk is verbeterd. Andere belangrijke doelstellingen, zoals vermindering van het ziekteverzuim en het verloop, worden door de organisaties nog minder herkend.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat tweederde van de organisaties inmiddels een vorm van beloning kent die bestaat uit een vast gedeelte en een variabel deel, dat afhankelijk is van de prestatie van de medewerker. De variabele beloning blijkt echter zelden over de hele linie binnen een organisatie ingevoerd te zijn. Enerzijds is dit systeem van belonen binnen de onderzochte bedrijven en instellingen gericht op specifieke, vooral hogere functiegroepen. Waar het systeem betrekking heeft op alle medewerkers, blijkt anderzijds slechts een klein percentage van de werknemers daadwerkelijk een variabele beloning te kennen.
Leidinggevenden binnen bedrijven en overheden zijn bepalend voor een succesvolle invoering van een systeem van variabel belonen. De ondersteuning van de leidinggevende is echter vaak onvoldoende. Vooral het overleg en de ondersteuning vanuit de top van de organisatie vragen meer aandacht. Daarnaast zijn met name de communicatie met de werknemer over de beoordelingscriteria, het tussentijdse bespreken van de prestaties en de uiteindelijke beoordeling bepalend voor het succes. Het feit dat leidinggevenden het moeilijk vinden om verschillen te maken tussen werknemers vormt één van de grootste obstakels bij de invoering van variabele beloning. Bovendien vinden zij het systeem technisch, administratief en qua regelgeving te ingewikkeld. De cultuur van de organisatie en het draagvlak onder de medewerkers vormen voor de invoering een veel minder groot probleem.
R. Wiegeraad, partner bij KPMG Consulting, constateert dat de meeste organisaties zich in het algemeen behoorlijk ambitieuze doelstellingen hebben gesteld. Wiegeraad: “Hoewel de resultaten lijken achter te blijven bij de doelstellingen, moeten zij zich realiseren dat het systeem van variabel belonen geen wondermiddel is, maar slechts één van de instrumenten om te komen tot verbetering van werkwijzen en resultaten van de organisatie. De kwaliteit – opleiding, ervaring en gedrag – van werknemers en de organisatie van de werkprocessen zijn tenminste van even groot belang”.
Indien u geïnteresseerd bent in het rapport, dan kunt u contact opnemen met KPMG Consulting, Esther Repko, telefoon 030 – 658 1674, of u kunt een e-mail sturen naar repko.esther@kpmg.nl. Of kijk op www.kpmgconsulting.nl