Uitstelverzoek verbod verbrandingsmotor zet bedrijfsvergroening onder druk
De Europese Unie staat onder toenemende druk om haar plan te herzien voor het verbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035. De centrumrechtse Europese Volkspartij (EVP), de grootste fractie in het Europees Parlement, waarschuwt dat dit plan autorijden onbetaalbaar kan maken voor veel mensen en banen in de auto-industrie naar China kan verplaatsen. Dat meldt het ANP. Deze ontwikkeling kan financiële gevolgen hebben voor de implementatie van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), en beïnvloedt de verduurzamingsplannen van bedrijven.
- EVP waarschuwt: verbod verbrandingsmotoren maakt autorijden onbetaalbaar
- Autodealers vragen uitstel strengere CO2-regels wegens lage vraag
- 50 bedrijven roepen EU op vast te houden aan 2035-doelstelling
De EVP dringt aan op een “technologisch neutrale” benadering van de EU, waarbij meer ruimte wordt gecreëerd voor milieuvriendelijkere synthetische brandstoffen en andere oplossingen naast elektrificatie. Een parlementslid van de partij benadrukte: “We moeten ervoor zorgen dat autorijden voor iedereen betaalbaar blijft, niet alleen voor degenen die dure elektrische auto’s kunnen betalen”. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Autodealers roepen op tot uitstel strengere co2-regels
Maandag riepen autodealers van Stellantis, het moederbedrijf van merken als Opel, Fiat en Peugeot, de EU op om de invoering van strengere CO2-uitstootregels uit te stellen. Ze wijzen op de beperkte vraag naar elektrische auto’s en waarschuwen dat strengere regels de hele auto-industrie kunnen schaden.
De CSRD verplicht grote bedrijven te rapporteren over hun duurzaamheidsinspanningen, waaronder hun voortgang in het verminderen van CO2-uitstoot door bedrijfsvoertuigen. De CSDDD vereist daarnaast dat bedrijven milieurisico’s in hun activiteiten en toeleveringsketens identificeren en beperken, wat ook het aanpakken van de milieu-impact van hun transportkeuzes kan omvatten. Deze richtlijnen creëren, in samenwerking met de Green Deal, een alomvattend kader dat bedrijven stimuleert om groenere praktijken te adopteren, inclusief de elektrificatie en algehele verduurzaming van hun bedrijfswagenparken.
Europese autofabrikanten waarschuwen voor miljarden boetes
Vorige maand waarschuwde de Europese Vereniging van Autofabrikanten (ACEA) dat autoproducenten miljarden euro’s aan boetes riskeren als ze de gestelde doelen niet halen. Ze riepen Brussel op de strengere EU-regels voor de uitstoot van auto’s te versoepelen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Dalende verkoop elektrische auto’s in Europa
De verkoop van elektrische auto’s in Europa is de afgelopen maanden sterk afgenomen, met name in Duitsland, de grootste automarkt van het continent. Deze daling in de vraag heeft ertoe geleid dat autofabrikanten hun strategieën heroverwegen en hun plannen voor de overgang van verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen herzien.
Bedrijven roepen op tot behoud 2035-doelstelling
In tegenstelling tot de oproepen om het verbod te herzien, hebben 50 bedrijven, waaronder Volvo Cars, Maersk, Uber en Ayvens, de EU opgeroepen om vast te houden aan de 2035-doelstelling voor emissievrije auto’s. Ze benadrukken dat het doel “haalbaar en noodzakelijk” is en waarschuwen dat het heropenen van de wetgeving investeringen en decarbonisatiedoelstellingen in gevaar zou brengen, aldus de website voor de automotive.
Focus op implementatie en ondersteuning
De bedrijven die de 2035-doelstelling steunen, pleiten voor een focus op de implementatie van wat al is overeengekomen. Ze roepen op tot gerichte industriële beleidsmaatregelen en investeringssteun voor een duurzame lokale batterijwaardeketen, de uitrol van laadinfrastructuur en schone elektriciteitsvoorziening, het vergroenen van bedrijfswagenparken en het omscholen van werknemers voor de elektrische transitie. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Belang van regelgevingsstabiliteit
Verschillende CEO’s en executives benadrukken het belang van regelgevingsstabiliteit voor het plannen van investeringen en het nastreven van bedrijfs- en industriële transformaties. Ze waarschuwen dat het terugkomen op de overeengekomen uitfasering van verbrandingsmotoren hun investeringen en vlootdecarbonisatiedoelstellingen in gevaar zou brengen.
Europese commissie beoordeelt voortgang in 2026
De Europese Commissie zal in 2026 de voortgang richting het doel van 2035 beoordelen om de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren af te schaffen. Dit evaluatiemoment zal cruciaal zijn voor het bepalen van de toekomstige koers van het EU-beleid inzake emissievrije voertuigen.