Transportsector blijft zorgen voor stijgende co2-uitstoot
De wereldwijde CO2-uitstoot van de transportsector blijft onverminderd hoog en groeit zelfs verder, ondanks klimaatafspraken. Tussen 1990 en 2022 stegen de CO2-emissies in deze sector gemiddeld met 1,7% per jaar. Dit heeft grote financiële gevolgen voor bedrijven die moeten investeren in verduurzaming. Dat meldt het ANP.
- Transportsector CO2-uitstoot blijft stijgen, SUV’s grootste vervuilers
- Oxfam pleit voor progressieve belasting op vervuilend vervoer
- Kabinet onder druk om strenger op te treden tegen luchtvaartsector
Binnen de transportsector zijn SUV’s en vliegverkeer de grootste boosdoeners qua CO2-uitstoot. Als de totale uitstoot van alle SUV’s bij elkaar wordt opgeteld, neemt deze de vijfde plaats in op de wereldranglijst van CO2-emissies, net achter Rusland. Het vliegverkeer heeft tussen 1990 en 2023 bijna 434 miljard euro aan economische klimaatschade veroorzaakt volgens nieuwe berekeningen van Oxfam Novib. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Oproep tot progressieve belasting op vervuilend vervoer
Oxfam Novib pleit voor een hogere en progressieve belasting op zwaar vervuilende vervoersmiddelen zoals SUV’s en veelvuldig vliegen. Dit kan jaarlijks 3,7 tot 4,4 miljard euro aan klimaatfinanciering opleveren. De organisatie benadrukt dat vooral de rijkste 1% verantwoordelijk is voor een onevenredig groot deel van de uitstoot.
Luxe leefstijl rijken onder vuur
In het rapport ‘Carbon Inequality Kills’ bekritiseert Oxfam de luxe leefstijl van de allerrijksten. Zo maken de 50 rijkste miljardairs gemiddeld 184 privéjetvluchten per jaar, wat evenveel CO2 uitstoot als een gemiddeld persoon in 300 jaar zou produceren. Dit staat in schril contrast met de klimaatinspanningen die van de gemiddelde burger worden verwacht. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Groei vliegverkeer zorgt voor toenemende schade
Het vliegverkeer blijft naar verwachting groeien, wat kan leiden tot een klimaatschade van 7.700 miljard euro in de komende decennia. In Nederland vliegt slechts 3% van de bevolking vijf of meer keer per jaar, maar deze kleine groep is verantwoordelijk voor een groot deel van de uitstoot.
Kabinet onder druk om actie te ondernemen
Klimaatexpert Jacqueline Persson van Oxfam Novib bekritiseert het Nederlandse kabinet voor het terugdraaien van de geplande krimp van Schiphol en het ontzien van de luchtvaartsector. Ze roept op tot strengere maatregelen om de klimaatdoelen voor 2030 te halen.
Voorgestelde maatregelen en financiële impact
Oxfam Novib stelt voor om progressieve belastingen te heffen op luxe leefstijlen met een hoge CO2-uitstoot. Dit zou in Nederland minimaal 3,7 tot 4,4 miljard euro per jaar kunnen opleveren. Deze inkomsten kunnen worden geïnvesteerd in duurzaam openbaar vervoer en klimaatfinanciering.