Topartiesten komen Adidas duur te staan
Artiesten als uithangbord, grote merken wagen zich er graag aan. Zo was George Clooney zeven jaar het gezicht van koffiemerk Nespresso. Adidas heeft minder goede ervaringen met topartiesten in de etalage. De nieuwste zeperd is de samenwerking met de Amerikaanse zangeres, songwriter, actrice en modeontwerpster Beyoncé. Met wederzijdse instemming is de samenwerking nu beëindigd.
Die ging over de kledinglijn Ivy Park, dat Beyoncé in 2018 onderbracht bij Adidas. Maar de gedroomde omzet bleef uit. Beyoncé stuwde de verkoopcijfers vorig jaar niet op naar 250 miljoen dollar, zoals Adidas had verwacht, maar naar ‘slechts’ veertig miljoen. Adidas moest de zangeres ook nog twintig miljoen betalen voor bewezen diensten.
Deze tegenvaller volgt een dikke maand nadat Adidas een enorm verlies moest slikken door de mislukte samenwerking met Kanye West. De schade van deze overeenkomst dreigt op te lopen tot honderden miljoenen dollars. Na een reeks antisemitische uitspraken van de rapper, brak het Duitse sportartikelenmerk de samenwerking met West, die zichzelf tegenwoordig Ye noemt.
Als de grote voorraad artikelen die Adidas met Ye’s merk Yeezy maakte volledig onverkocht blijft, moet het concern de volledige waarde van een half miljard euro afschrijven.
De samenwerking die Adidas en de artiest in 2015 begonnen, gold jarenlang als een van de lucratiefste bundelingen van krachten in de sportmodebranche. Nu die ten einde is, verwacht Adidas in 2023 een jaaromzet die 1,2 miljard euro lager is dan het geval was geweest als de Yeezy-lijn nog wel door het merk verkocht zou worden.