Tips voor een one minute pitch

Tips voor een one minute pitch
Onlangs was ik op een bijeenkomst waar Frank Kwakman een workshop organiseerde met als onderwerp "De Nieuwe Professional". Zoals altijd begon hij zijn sessie met een oefening: vertel in 1 minuut aan jouw buurman in de zaal wie je bent, wat zijn je passies, waar kunnen we je 's nachts voor wakker maken?

Het opmerkelijke was dat een deel van de mensen in de zaal hier zeer gemakkelijk over praatte, maar een deel ook niet. Nog opmerkelijker was dat veel mensen die niet over hun passies durfden te praten met hun collega’s, mensen die ze relatief goed kennen, wel hun gehele profiel op Hyves en LinkedIn zeer zorgvuldig bijhielden.

En daarop was alles te vinden over hun passies, hun vrienden, hobby’s en werk. In betrekkelijke anonimiteit zijn mensen dus bereid veel te vertellen over zichzelf. Maar naarmate de omgeving meer vertrouwd is, neemt die bereidheid juist af. Het merkwaardige is dat mensen zich niet realiseren dat Hyves en LinkedIn door miljoenen mensen te bezichtigen zijn en dat de impact van een online profiel dus vele malen groter is, of in elk geval kan zijn, dan die van een persoonlijk gesprek.

Bij sollicitaties kijken ook onze recruiters steeds vaker even op de Hyves-pagina van een kandidaat. De scheidslijn tussen privé en zakelijk is steeds dunner. Sterker nog: deze bestaat waarschijnlijk nauwelijks meer. Om deze reden wordt het dus steeds belangrijker om zorgvuldig om te gaan met je persoonlijke presentatie. De vraag “Wie ben ik?” of “Wie wil ik zijn?” krijgt een andere lading. Je bewust zijn van het effect dat media-aandacht heeft, is van groot belang.

Popsterren weten het al lang. Aandacht doet iets met je. Het feit dat iedereen van alles over jou weet en een mening over je schijnt te hebben, heeft een effect op je zelfbewustzijn, op je gedrag, je communicatie, eigenlijk op je leven. Zelfs als je zelf niet veranderd, dus “gewoon” blijft doen, is dat aanleiding voor het publiek om er een mening over te hebben.

Hoe belangrijk is die mening van anderen? Het antwoord is simpel. De mening van anderen is zo belangrijk als je hem zelf maakt. Maar bedenk wel, wij mensen zijn sociale wezens, dus echt maling hebben aan wat anderen vinden is voor de meesten, hoe graag we het ook zouden willen, niet mogelijk.

De One Minute Pitch
Juist in de huidige turbulente tijd moet je als financial je businesspropositie in 1 minuut zelfs in 1 regel kunnen definiëren. Onderstaande uitwerking geeft handvatten dit te realiseren.

Wie ben ik? Wat zijn mijn kernwaarden? Wat zijn mijn passies? Wat zijn mijn kerncompetenties? Hoe wil ik mijn leven invulling geven? Wat is mijn corebusiness? Welke man of vrouw wil ik zijn? Waarvan droom ik? Wat wil ik ooit echt bereiken in mijn leven?

Die vragen lijken voor veel mensen loze vragen. Maar juist de beantwoording van deze vragen geeft je de mogelijkheid je altijd te presenteren op de manier waarop je over wilt komen. Mijn advies is: zorg dat je een one minute pitch van jezelf paraat hebt. Een hulpmiddel voor het samenstellen van jouw eigen pitch kan zijn om de hiernavolgende vijf vragen te beantwoorden:

• Wat zijn mijn kernwaarden?
• Wat zijn mijn kerncompetenties?
• Wat is mijn passie?
• Wat maakt mij uniek?
• Wat is mijn corebusiness?

Voor mezelf heb ik de antwoorden op deze vragen zeer scherp. Ik kan mezelf daardoor eenduidig in ongeveer 1 minuut presenteren: Ik ben Albert Allmers, geboren in 1966, samenwonend, 2 kinderen. Mijn kernwaarden zijn gelegen in de gedachte dat ik anderen vanuit respect graag behandel zoals ik zelf het liefst behandeld wil worden. Dat doe ik door te delen, door bij te dragen, door veel leuke dingen te doen, plezier te maken en plezier en succes te delen, maar vooral door mijn passies altijd te volgen. Mijn kerncompetenties zijn analyseren, motiveren en inspireren en veel energie losmaken bij mezelf en bij anderen. Daardoor kan ik mijn passies, ondernemerschap, vernieuwing, HR advisering en coachen prima combineren met mijn passie voor mijn gezin en reizen. Ik ben uniek doordat ik trends, technologieën en inzichten met elkaar weet te combineren die andere mensen niet altijd met elkaar in verband brengen. Hier put ik veel energie en inspiratie uit, die ik weer kan overdragen op de mensen in mijn omgeving. Mijn corebusiness is een logisch gevolg van dit alles: ik geef adviezen, maar probeer vooral professionals en organisaties aan elkaar te verbinden.

Het is ook handig om een eenregelige variant te hebben van deze pitch. Niet iedereen in deze wereld heeft een minuut de tijd om naar je te luisteren, jammer genoeg. Mijn one minute pitch is de volgende: Ik ben Albert Allmers en mijn missie in het leven is mensen door middel van mijn professie te motiveren tot een energiek leven vol passie, ondernemerschap en vernieuwing.

Je ziet dat de laatste zin een samenvatting is van de one minute pitch. Om die scherp te krijgen, begin je dus met het beantwoorden van een aantal vragen over jezelf. Het begint vooral met kennis over jezelf. Probeer het maar eens! Je zult zien dat het werkt.

De Identity Compass
Naast het feit dat je helder en duidelijk moet kunnen formuleren waar je voor staat is het belangrijk te onderzoeken of dat wat je momenteel doet aansluit bij jouw kerncompetentie. Werken met passie wordt immers gemakkelijker als dat wat je doet aansluit op deze kerncompetentie.

De ZZP-Financials van Rekenmeesters worden ingehuurd vanwege hun kwaliteiten. En dan voornamelijk vakinhoudelijk. Er wordt veel van ze verwacht, en het liefst in zo kort mogelijke tijd. Het bijhouden van vakinhoudelijke kennis als consultant is dan ook een no-brainer. Maar hoe staat het met persoonlijke ontwikkeling?

Kritische feedback is voor een externe veel moeilijker te krijgen dan voor iemand die vast in dienst is. Natuurlijk missen de zzp-ers van Rekenmeesters die functioneringsgesprekken niet, maar er valt veel winst te behalen bij het krijgen van feedback op de manier waarop men het werk aanpakt.

De combinatie van hoge verwachtingen en weinig feedback biedt een behoorlijke uitdaging. Is er nog ruimte om fouten te maken? Loopt men vaker tegen dezelfde frustratie aan? Wat zou men anders kunnen doen om een klant sneller tot iets te bewegen, om makkelijker met weerstand om te gaan of om een betere balans te vinden tussen werk en privé?

Kortom, feedback is waardevol, evenals het verder ontwikkelen van persoonlijke en communicatieve vaardigheden. Training en coaching kost echter tijd en gaat ten koste van declarabele uren. En dat kost geld. Om de zzp-ers van Rekenmeesters bewuster te laten zijn en antwoord te kunnen laten geven op de vraag “wie ben ik?”, is Rekenmeesters een exclusieve samenwerking aangegaan in het faciliteren van de Identity Compass.

De Identity Compass is de ideale oplossing. Het is een online meetinstrument dat aan de hand van een interview feedback geeft op denkstijlen, gedragsvoorkeuren en persoonlijke waarden. Tegelijkertijd ontdek zij wat hen motiveert, wat hen energie geeft en hoe men informatie verzamelt en verwerkt ondermeer in de zo belangrijke “One Minute Pitch”.

Indien je meer informatie wilt over deelname tegen een sterk gereduceerd tarief aan de Identity Compas, kun je contact opnemen met Femke Stuut, Th e Pepper Plant Training en Coaching. femke@getpeppered.com. Ook ik heb geparticipeerd in dit traject en moet zeggen dat het enorm heeft bijgedragen aan de bewustwording ten aanzien van mijn kernwaarden en kerncompetenties.

Ook is mij zeer duidelijk geworden waar mijn energie niet ligt en welke aspecten aldus de passie en energie in mijn leven wel realiseren! Geen no-brainer aldus maar doen! Je zult zien dat het werkt.

Albert Allmers (43) is sinds 1998 Commercieel Directeur van Rekenmeesters. Hij heeft ruime ervaring en expertise in het begeleiden en coachen van financiële specialisten. De personificatie van de kernpropositie van Rekenmeesters: oog voor de mens achter de cijfers. Want het is zijn overtuiging dat resultaat vanzelf komt als je oog hebt voor de verlangens en ambities van de mens achter de cijfers.

Gerelateerde artikelen