Test met een wargame jouw strategie
Dat zegt Hans Steensma, die samen met Rutger van der Lee (beiden zijn partners van Military Formats in Business, MFIB) in de war-room zit op de FM Dag op 17 april in Fort Voordorp. “Iedereen doet altijd mee met dit militaire spel”, is de ervaring van Van der Lee: “Ook mensen die vooraf sceptisch zijn. Die kijken eerst de kat uit de boom maar zijn later vaak het meest gedreven.”
Lees ook: Amazon komt naar Nederland
Met hun business-wargaming format bootsen Van der Lee en Steensma een war-room na – soms in een legertent in de bossen – om een probleem te tackelen voor onder meer financials. Dat probleem kan zijn: een reorganisatie, een overname, een financiële tegenvaller, stroeve fusie, juridisch conflict of een concurrent die opeens jouw markt met veel financieel wapengekletter binnenmarcheert. In een aantal spelrondes breng je het probleem in kaart, leef je je in bij de tegenpartij en formuleer je actieplannen. Er gelden strikte spelregels: iedereen mag alles zeggen.
MFIB bestaat twaalf jaar en heeft in die periode een grote groep klanten geholpen. Van grote ondernemingen (onder meer Shell, Heineken en Ahold), maar ook het MKB, politieke partijen, KNVB en Milieudefensie.
Krachtige aanpak van probleem
Van der Lee: “Het blijkt dus voor veel organisaties een prima manier om collectieve kennis en ervaring in je organisatie te bundelen en om te zetten in een krachtige aanpak om een probleem op te lossen of een marktkans te grijpen. Je spreekt in zo’n team mensen op allerlei niveaus, die met zijn allen heel veel weten. De een weet hoe het technisch zit, de ander heeft veel ervaring met klanten, weer een ander heeft een groot netwerk, er is er een die dùrft en is altijd een groepje dat innovatief nadenkt. Met elkaar bedenk je de oplossing. Je doorbreekt hiërarchische verhoudingen.”
Oud-marinier Steensma: “De omgeving van een wargame is ideaal. Je voelt je veilig, want je zit nog niet in de strijd, maar kunt wel alles zeggen.”
Van der Lee: “It is better to bleed in exercise, then to die on the battlefield.”
Steensma: “Het is een spel, maar met een serieuze impact. In de militaire wereld kunnen wargames levens besparen, in de businesswereld tijd, geld en mislukkingen. De uitkomsten zijn echt een leidraad voor dat bedrijf om verder te gaan. We komen een of twee dagen na de wargame ook in een klein groepje bij elkaar om de resultaten op een rij te zetten. Want het gaat er om dat de organisatie komt tot snellere en betere besluitvorming. In een wargame ligt daar de focus en door het spelelement krijg je echt verrassende uitkomsten.”
Op de FM Dag houden Steensma en Van der Lee twee wargame-sessies van elk anderhalf uur. Ze pakken een actueel probleem uit het bedrijfsleven en vragen bezoekers met hun kennis en creativiteit in teams met gedurfde oplossingen te komen.
Aan de hand van The Art of War van de Chinese militair strateeg Sun Tzu wordt op FM Dag van 17 april gekeken naar strategische inzichten die financials kunnen toepassen. The Art of War is het oudste werk over oorlog, tactiek en strategie. De strijdplannen zijn goed te gebruiken in het bedrijfsleven. Sun Tzu zegt dat een legerleider eerst zijn vijand moet bestuderen en moet aanvallen waar de vijand het zwakst is, hoewel een strijd zonder geweld zijn voorkeur heeft. In zijn tactiek speelt bedrog een grote rol. Sun Tzu beschrijft ook het belang van kosten, bevoorrading, terrein, inzet van wapens en spionnen. Op FM Dag bespreken top-experts onder meer: hoe ga je om met winst en verlies? Hoe leer je je vijand kennen?