Subsidiepot voor elektrische trucks snel uitgeput

Snelle uitputting subsidie toont grote vraag naar elektrische vrachtwagens

De subsidiepot van ruim 22 miljoen euro voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens was binnen één dag bijna leeg, zoals woensdag bekendgemaakt door RAI Vereniging. Dit budget, bedoeld voor de subsidiëring van ongeveer 300 zware vrachtwagens, heeft nog slechts 800.000 euro beschikbaar. De snelle uitputting van deze subsidie onderstreept de grote vraag naar zero-emissietrucks in de transportsector, mede gedreven door de aanstaande invoering van uitstootvrije zones in verschillende Nederlandse steden. Dat schrijft het ANP deze ochtend.

  • Subsidiepot elektrische trucks binnen dag bijna leeg
  • Grote vraag naar zero-emissietrucks door invoering uitstootvrije zones
  • Tekort aan laadpalen en netcapaciteit blijft uitdaging

De subsidieregeling, bekend als AanZET (Aanschaf Zero-Emissie Trucks), opende op 1 oktober 2024 voor het jaar 2024. Ondernemers konden tot maximaal 115.200 euro subsidie aanvragen per voertuig, afhankelijk van de bedrijfsgrootte en het type voertuig, zo schrijft de website NT. Deze financiële steun is voor veel ondernemers essentieel om de overstap naar zero-emissievoertuigen te kunnen maken. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Bent u financieel manager, business controller of heeft u te maken met (bedrijfs)financiering, financeprocessen en IT rondom finance en wilt u reageren op dit artikel of heeft u een visie op dossiers, issues en (praktische) zaken die relevant zijn, informeer dan de redactie middels redactie@sijthoffmedia.nl voor een mogelijke publicatie, blog, analyse of een interviewgesprek.

Hoge kosten elektrische trucks

Volgens RAI Vereniging is de subsidie noodzakelijk vanwege het aanzienlijke prijsverschil tussen elektrische en dieseltrucks. Een elektrische truck is namelijk ongeveer drie keer zo duur als een conventionele dieseltruck. Ondanks deze hogere aanschafkosten bieden alle grote vrachtwagenfabrikanten tegenwoordig ook volledig elektrische trucks aan, wat de beschikbaarheid van deze voertuigen vergroot.

Zorgen over zero-emissiezones

Veel ondernemers maken zich zorgen over de invoering van zero-emissiezones in 2025. Vanaf dat moment zullen bestelwagens en trucks met verbrandingsmotoren in veel binnensteden niet meer toegelaten worden. Deze maatregel zet extra druk op bedrijven om over te stappen op elektrische voertuigen, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Vermoedt u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).

Tekort aan laadpalen en netcapaciteit

Brancheorganisaties waarschuwen al geruime tijd voor een tekort aan laadpalen. Dit probleem wordt verergerd door de beperkte capaciteit van het overvolle elektriciteitsnet. De snelle toename van elektrische voertuigen vereist een gelijktijdige uitbreiding van de laadinfrastructuur om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen.

Extra steun voor zero-emissie bedrijfswagens

Naast de AanZET-regeling is er ook de SEBA-regeling (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s), die ondernemers en non-profitorganisaties maximaal 5.000 euro subsidie biedt per nieuwe uitstootvrije bedrijfswagen, aldus de RaiVereniging. Deze regeling is onlangs uitgebreid met een extra budget van 30 miljoen euro, wat de totale beschikbare subsidie voor 2024 op 45 miljoen euro brengt.

Er zijn er twee manieren om duurzaamheidssubsidies in een jaarverslag te verwerken. Duurzaamheidssubsidies kunnen worden beschouwd als exploitatiesubsidies of als investeringssubsidies.  Voor exploitatiesubsidies zijn in de winst- en verliesrekening onder te verdelen. De keuze hangt af van de aard van de subsidie en wat het beste inzicht geeft in de jaarrekening:

1. In mindering brengen op de gerelateerde kosten
2. Verwerken als omzet

Als de duurzaamheidssubsidie betrekking heeft op investeringen, kan deze worden verwerkt als investeringssubsidie. De exacte verwerking hiervan wordt niet gespecificeerd in de gegeven informatie. Uiteindelijk gaat het erom welke verwerkingswijze het beste inzicht geeft in de jaarrekening, conform artikel 2:362 BW titel 9. De aard van de specifieke duurzaamheidssubsidie is bepalend voor de meest geschikte verwerkingsmethode.

Waterstof-elektrische voertuigen in het vizier

Voor de toekomst wordt volgens de autobranchekoepel ook gekeken naar waterstof-elektrische trucks en bestelauto’s. Er is een nieuwe consultatieronde gestart voor subsidies gericht op deze voertuigen. Vanaf maart 2024 kunnen ondernemers hiervoor subsidie aanvragen, met een kostendekking van 40 procent. Het doel is om een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations te realiseren.

Globale trend naar elektrificatie

De snelle uitputting van de Nederlandse subsidiepot past in een bredere internationale trend. Volgens een recent rapport van de International Energy Agency (IEA) is de verkoop van elektrische voertuigen wereldwijd in 2023 met 35% gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. De IEA voorspelt dat tegen 2030 ongeveer 60% van de wereldwijde autoverkoop elektrisch zal zijn. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.

Economische impact

De transitie naar elektrische vrachtwagens biedt zowel kansen als uitdagingen voor het Nederlandse bedrijfsleven. Enerzijds stimuleert het innovatie en kan het leiden tot kostenbesparingen op de lange termijn. Anderzijds vereist het aanzienlijke investeringen en aanpassingen in bedrijfsprocessen. Bedrijven die vroeg inspelen op deze ontwikkeling kunnen mogelijk een concurrentievoordeel opbouwen.

Gerelateerde artikelen