Strak en simpel
Naam: Wim van Vonno
Functie: CEO BAM Groep
Genomineerd voor: Best M&A Strategy
Na 23 jaar is Wim van Vonno sinds 1 oktober bestuursvoorzitter af bij de Koninklijke BAM Groep. Per 1 januari gaat hij definitief met pensioen. Het is dat Van Vonno de onderhandelingen over de koop van AM Wonen en AM Grondbedrijf zelf wil afronden, anders had hij het nu al rustiger gehad. ‘Wij zien veel in deze stap: het geeft ons een betere marktpositie aan de voorkant van de keten.’ Van Vonno ziet dat er in zijn branche een consolidatieslag gaande is. ‘Wijzelf zijn in vijf jaar vijf keer zo groot geworden, met name door de overname van NMB-Amstelland in 2000 en HBG in 2002. Als iemand die deals drie maanden eerder zou hebben voorspeld, zou ik in beide gevallen naar mijn voorhoofd hebben gewezen. Waar en wanneer consolidatie in onze sector plaatsvindt, is moeilijk te voorspellen.’ Van Vonno heeft in de overnames evenwel een goede hand gehad. En beleggers vaarden er wel bij. Wie 23 jaar geleden voor 1 euro een aandeel had ingekocht, had er nu 1.200 euro voor teruggekregen. ‘Vooral het vasthouden aan je strategie, is daarin belangrijk geweest’, aldus Van Vonno.
Naam: Carel van Bemmelen
Functie: CEO van Neerlands Glorie
Genomineerd voor: Best Buy Out
Het was het idee van Carel van Bemmelen om Nederlandse consumentenmerken samen te voegen om zich met Neerlands Glorie vervolgens puur en alleen te richten op de Nederlandse markt. Samen met investeringsmanager Bas Maassen van NPM Capital werkte hij het idee uit. ‘Bas is verantwoordelijk voor het financiële deel, ik voor de strategie.’ Samen zagen ze dat de merken Hak en Jonker Fris bij Heinz stonden te verpieteren, zoals Van Bemmelen het zelf zegt. ‘De merken waren voor Heinz geen corebusiness meer.’ Het kostte een jaar om Hak en Jonker Fris uit Heinz te kopen. ‘Eigenlijk moeten we nu nog in de praktijk zien dat het werkt. Wij moeten ons nog bewijzen.’ Van Bemmelen is dan ook verbaasd dat hij nu al is genomineerd. ‘Ik denk een kwestie van goede PR.’ Dat beamen de geïnterviewden. Eén van hen: ‘Briljant neergezet, ook wat betreft marketing.’ Neerlands Glorie kent nu een omzet van 100 miljoen euro en heeft vierhonderd medewerkers. Daar komen ongetwijfeld komend jaar nog mensen bij. ‘Ook in 2006 proberen we ons bedrijf via acquisities uit te breiden.’
Naam: Jan Aalberts
Functie: CEO Aalberts Industries
Genomineerd voor: Best M&A Strategy
In Elsevier werd hij onlangs al de koning van de overnames genoemd. Met acht overnames dit jaar bouwt Aalberts gestaag verder aan een mini-multinational, met een omzet van 1 miljard euro en 7.500 medewerkers op 120 locaties op allerlei continenten. Maar van enige eer aan zijn aders wil hij niets weten. ‘Een overname doe je met een team. Ik ben toevallig de baas, meer ook niet.’ Hij ziet de nominatie voor Best M&A Strategy dan ook vooral als een waardering voor het bedrijf. ‘Bij een overname kijken wij alleen naar bedrijven die passen in onze strategie en die aansluiten bij onze activiteiten. Bijvoorbeeld wat betreft technologie, of marktmogelijkheden. Daarna kijken we naar de kwaliteit van de mensen en het management. Ik koop geen onderneming zonder de mensen. En elk bedrijf moet vanaf de eerste dag meteen een bijdrage aan de winst leveren, al is het maar 1 eurocent. Er is geen tijd om warm te draaien.’ Voor de deals zelf en voor de integratie heeft Jan Aalberts een draaiboek liggen. Zijn devies: ‘Houd het strak en simpel.’