Stikstofcrisis: Files en miljardenverlies voor de Nederlandse economie

Stikstofbeleid beperkt ontwikkeling infrastructuur

Stikstofbeleid legt wegenprojecten stil waardoor de files de komende jaren met 14,5 miljoen extra voertuigverliesuren toe gaat nemen. Over deze berekening van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) schrijft het ANP deze ochtend.

  • Stikstofcrisis leidt tot 14,5 miljoen extra voertuigverliesuren tot 2030.
  • Infrasector verliest 1,2 miljard euro door stilgelegde wegenprojecten.
  • Stikstofuitstoot vertraagt aanleg wegen en openbaar vervoer bij woningbouwprojecten.

De stikstofcrisis in Nederland blijft een grote uitdaging vormen voor de infrastructuursector. Volgens recent onderzoek van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) zullen zestien knelpunten op de Nederlandse rijkswegen de komende jaren aanzienlijk meer verkeersopstoppingen ervaren. Door stilgelegde wegenprojecten zullen er naar schatting 14,5 miljoen extra voertuigverliesuren optreden tussen 2024 en 2030. Dit betekent een aanzienlijke toename van de fileproblematiek, waarbij de totale congestie op deze punten naar verwachting zal verdubbelen.

Gemiste kansen voor filevermindering

Het stilleggen of vertragen van wegenbouwprojecten heeft niet alleen gevolgen voor de verkeersdoorstroming, maar ook voor de algehele economie. Met name het project rond Knooppunt Hoevelaken had aanzienlijk kunnen bijdragen aan het verminderen van de filezwaarte op verschillende knelpunten. Het niet uitvoeren van deze projecten resulteert in gemiste kansen voor filevermindering en heeft een aanzienlijke impact op de Nederlandse economie.


Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.


Financiële gevolgen voor de infrastructuursector

De financiële gevolgen van de stikstofcrisis voor de infrastructuursector zijn aanzienlijk. Het EIB schat dat het niet doorgaan van wegenprojecten tussen 2024 en 2030 zal leiden tot een productieverlies van maar liefst 1,2 miljard euro voor de sector. Vooral projecten voor de aanleg en uitbreiding van rijkswegen worden zwaar getroffen, met een geschat verlies van 800 miljoen euro. Ook investeringen door provincies en gemeenten in weginfrastructuur en vervangings- en renovatieprojecten van het Rijk lijden onder de stikstofproblematiek, met verliezen in de honderden miljoenen euro’s.

Maak kennis met de FM Dag Orakels: stel jouw vragen, deel uitdagende financiële vraagstukken en laat je inspireren door experts en ervaringsdeskundigen. Beleef samen met 300 vakgenoten de 9e editie van FM Dag. Meld je nu aan voor een unieke ervaring op 17 april in Spant! Bussum.

Impact op grootschalige woningbouwprojecten

Naast de infrastructuur zijn ook grootschalige woningbouwprojecten vatbaar voor de gevolgen van de stikstofcrisis. Het EIB heeft gekeken naar negentien van deze locaties, waar plannen zijn voor de bouw van een half miljoen woningen en grote investeringen in wegen en openbaar vervoer. De bouw van deze woningen en infrastructuur strekt zich uit over meerdere decennia, maar de stikstofuitstoot tijdens de bouwfase blijft een punt van zorg. Dit onderstreept de brede impact van de stikstofcrisis op verschillende sectoren van de Nederlandse economie.

Gerelateerde artikelen