Ski Control
Een serie blogs over control.
Een paar dagen skiën en je weet het weer: het draait om control. In control zijn in het werk is normale business geworden, maar zodra je op de lange latten staat moet je weer even wennen. Hoe ging het ook alweer? Een aantal zaken lijken op het normale zakelijke leven. Je wilt overzicht, ruimte, goede condities en altijd een tweede plan.
Door Hinrich Slobbe, control prof in beide betekenissen, als associate professor aan de Business School Nederland en als directeur van Wisdom in Finance.
Voorbereiding
Heel veel kun je plannen tijdens het skiën. Je zorgt voor goede spullen: bezuinigen op materiaal is heel onverstandig. Liefst ga je buiten het hoogseizoen, maar als het niet anders kan, dan zoek je de plaatsen waar niet 'iedereen' naar toe gaat. Genoeg hoogte voor goede sneeuw, goed verzorgde pistes, uitgerust de sneeuw in en goede après-ski, voor de een aan de bar en voor de andere in de sauna.
De dingen die wat minder planbaar zijn ervaar je vooral op de piste zelf. Kwaliteit van de sneeuw is vaak afhankelijk van het moment van de dag. Is het een warme dag, ga dan vooral vroeg. Blijft het koud, voorkom dan dat je door de sneeuw heen moet ploegen. Het moment van naar beneden gaan bepaalt ook in hoge mate hoe je uiteindelijk de rit ervaart. Tegelijk met een klasje leidt tot opstopping en een grote groep overmoedige, zware lijven laat je graag voorgaan. Een lege piste is daarbij te prefereren. Overzicht en ruimte om je bochten te maken, snelheid maken als de omstandigheden voorspelbaar zijn. Onverwachte situaties met snowboarders, die plotseling uit het bos kunnen komen wil je voor zijn door altijd een tweede plan te hebben.
Wendbaarheid en snelheid
Wendbaarheid is het toverwoord voor Ski Control. Als je te snel gaat, loop je het risico dat je niet meer op tijd kunt afremmen als er voor je iemand valt of een beginneling een onverwachte beweging maakt waardoor je die niet meer kunt ontwijken. Te langzaam is ook niet lekker, omdat dan het hele dorp langs je heen raast en er nieuwe gevaarlijke situaties ontstaan. Eigenlijk moet je net zo snel gaan als nodig voor de juiste bewegingen en niet te snel, zodat je altijd kunt afremmen of een keuze kunt maken voor een alternatieve richting.
Daarbij is de ondergrond ook van ultiem belang. Slushpuppy sneeuw remt moeilijk af en verbergt vaak ijsplaten of oneffenheden die tot spagaten leiden. De meeste breuken hangen samen met slechte ondergrond en te drukke pistes met onervaren skiërs. Voorkomen is beter dan genezen: pas je snelheid aan en stop op tijd, je hoeft niet altijd als laatste van de piste af.
In control met skiën leer je veel over het normale leven. Goede condities, goede faciliteiten, voldoende wendbaarheid en aangepaste snelheid die rekening houdt met overige spelers en omstandigheden. Dit geeft mij weer nieuwe inspiratie om 2020 met verfrissende kracht te voltooien. Die komt overigens ook uit de rustmomenten, die nieuwe gedachten over control en waardecreatie hebben opgeleverd. Daar hoef je niet per se voor op de piste te zijn.
Ski Control, ook 3.0.
Alle blogs van prof. Hinrich Slobbe voor u op een rij gezet.