SEPA staat voor de deur. Hoe houdt u medewerkers en business partners te vriend?
Hoewel de SEPA wetten en regels al sinds 2008 worden gebruikt voor betalingen naar het buitenland, wordt SEPA vanaf februari dus ook ingezet voor het binnenlandse betalingsverkeer. Een transformatie die nog al wat voeten in de aarde heeft om alles voor de deadline voor elkaar te krijgen.
Impact op het personeel
De impact op personeel is een punt dat mij het meeste zorgen baart. Toegegeven, 1 februari 2014 wordt geen doemscenario als de millennium bug, maar toch. Banken zullen betalingen weigeren als deze niet voldoen aan het nieuwe (en verplichte) SEPA format. Als de nieuwe SEPA regels niet op tijd zijn doorgevoerd binnen een organisaties, kunnen ook geen salarissen worden uitbetaald. En dat heeft vergaande gevolgen. U krijgt het snel te horen als uw werknemers niet (op tijd) betaald krijgen, want zij kunnen dan hun eigen administratie niet meer op orde krijgen. Dit is een van de ergste zaken die een werkgever kan gebeuren.
Eén zwakke schakel treft de hele keten
Ook uw partnerbedrijven verdienen de aandacht. Vooral grote bedrijven met meerdere vestigingen in verschillende landen moeten extra aandacht besteden aan de transformatie naar de nieuwe betalingsomgeving. Partnerbedrijven zullen snel teleurgesteld zijn als zij geen (of te laat) betalingen ontvangen. Daarbij zal het een serieuze impact hebben op de cashflow. En als de SEPA migratie dan eenmaal succesvol is verlopen, is de teleurstelling niet voorbij, omdat ze dan de schade zullen inzien die het heeft gehad op hun activiteiten en dagelijkse business.
Afhankelijk van de rol die partnerbedrijven spelen brengt een defect bij één van de partners een groot risico met zich mee. Want niet alleen die ene partner komt in de problemen, maar de gehele supply chain. Het gaat hier dus om een ketenprobleem die de reputatie van het bedrijf ernstig kan schaden. Vooral als het gaat om het vertrouwen van de klant: in deze economische tijden is het al moeilijk om het klantvertrouwen te behouden. Maar als dat vertrouwen is geschaad, dan kan het heel lang duren voordat je dat weer terug gewonnen hebt.
__________________________________________________________________________________
Bezoek gratis Financial Systems, dé vakbeurs voor financiële software
Bent u op zoek naar perfecte financiële software? Kom woensdag 6 juni 2012 naar het jaarlijks vakevenement Financial Systems:
• Ontmoet meer dan 30 topaanbieders en 1000 professionele bezoekers op 1 dag
• Compleet overzicht van de Nederlandse markt voor financiële software
• Doorlopend programma van expertsessies en productpresentaties
Entree is gratis voor de doelgroep. Meld je direct aan via Financial-Systems.nl
__________________________________________________________________________________
De grote vraag blijft hier: hoe houden we onze partners en medewerkers te vriend? Het antwoord is simpel, kort en krachtig. Begin nu aan de migratie naar SEPA, want uitstel is geen optie meer. Het is geen kwestie van een knop indrukken, en alle data is gecheckt, geverifieerd en gewijzigd. Helaas zit het ingewikkelder in elkaar, omdat de data van een bedrijf in eerste instantie gecontroleerd moeten worden om te kijken of er geen fouten zullen ontstaan. Vervolgens moeten deze fouten gefixet worden, dat is voornamelijk handwerk. Pas dan zijn de incorrecte en ontbrekende details opgespoord en kunnen deze aangepast worden.
Afhankelijk van de grootte van uw organisatie, en de footprint die u lokaal en binnen de Eurozone heeft, kan dit proces maanden duren. De ervaring leert dat organisaties die het SEPA migratietraject al hebben doorlopen er gemiddeld tien tot twaalf maanden over hebben gedaan. Met nog een krappe negen maanden te gaan, heeft u dus echt geen excuus meer om niet aan de slag te gaan met SEPA.
Jonathan Williams, Director of Strategic Development bij Experian