Scale-up mindset in finance: zo stimuleer je innovatie en groei [FM Dag 2025]
![](https://financieel-management-uploads.storage.googleapis.com/app/uploads/2025/02/Geert-Jan-Smits.png)
Controllers en financieel managers spelen een cruciale rol in het sturen van groei en strategische beslissingen. Maar hoe behoud je controle en voorspelbaarheid, terwijl je groei en wendbaarheid omarmt? Tijdens FM Dag 2025 laat ondernemer en investeerder Geert-Jan Smits (Jungle Minds, Flinders) zien hoe een ondernemersmentaliteit investeringen en financiële processen binnen een volwassen organisatie beïnvloedt.
FM.nl spreekt met Geert-Jan over flexibele financiële strategieën, datagedreven besluitvorming, de valkuilen van traditionele budgettering en de belangrijkste succesfactoren voor groei.
Je workshop op FM Dag gaat over scale-up tactieken en ondernemersmentaliteit. Wat zijn typische kenmerken van een scale-up?
“Scale-ups onderscheiden zich van traditionele bedrijven door hun focus op groei, vaak ten koste van korte termijn winstgevendheid. Waar gevestigde ondernemingen vertrouwen op historische data voor besluitvorming en financiële planning, missen scale-ups vaak een dergelijk kompas.
Investeringen in productontwikkeling, marketing, sales en talent krijgen bij scale-ups de voorrang op financiële zekerheid. Daarnaast heb je als finance professional te dealen met grotere risico’s: de combinatie van groei, beperkte middelen en de onvoorspelbaarheid van succes. Dat leidt tot onzekere cashflows en maakt de onderneming kwetsbaar, als je niet op tijd bijstuurt in ieder geval.”
Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell verkennen we tijdens FM Dag 2025 samen met 250 vakgenoten de kracht van subtiele, maar impactvolle ingrepen. Van het integreren van laagdrempelige automatisering tot het herkennen van early warning signs in financiële patronen, we laten zien hoe jij het verschil in jouw organisatie kunt maken.
Wat maakt een scale-up anders dan een traditioneel bedrijf in financieel opzicht?
“Een scale-up verschilt financieel van een traditioneel bedrijf doordat budgetten razendsnel achterhaald zijn. Dit maakt het dat financiële plannen flexibel moeten zijn. Dat vereist een andere manier van werken, met kortere besluitvorming en continue aanpassingen van bijvoorbeeld het wervingsplan en marketinguitgaven. Bovendien zijn traditionele ‘netto contante waarde methodieken’ en ver vooruit voorspellen zinloos, simpelweg omdat de mate van onvoorspelbaarheid te groot is.”
Wat is de uitdaging voor controllers en financieel managers in een scale-up omgeving?
“De uitdaging in een scale-up is om niet een rem op innovatie te zijn, maar juist een aanjager van groei en strategische kansen. Je moet van ‘idea killer’ evolueren naar een ‘idea enabler’. Een finance professional bij een scale-up moet ook kunnen adviseren op strategisch niveau, terwijl hij of zij de directie altijd voorziet van actuele en relevante financiële informatie om snel beslissingen te kunnen nemen. Veerkrachtige organisatie en ‘agile Finance’ gaan hand in hand.”
‘Agile Finance’ – wat versta je hieronder?
“Agile Finance betekent een flexibele en iteratieve aanpak van financiën, waarbij maandelijks meten en bijsturen centraal staan. In een scale-up omgeving is het maken van rolling forecasts essentieel.
De uitdaging voor een traditionele financieel manager ligt dan in de overgang van statische jaarbudgetten naar een flexibele en iteratieve aanpak. Dit vereist een verandering in mindset, van controle en zekerheid naar snel inspelen op verandering met real time inzichten.”
Hoe kun je als financieel manager deze rol het beste oppakken?
“Wil je in een onzekere omgeving een financieel plan maken, dan moet je breder kunnen kijken dan financiële cijfers alleen. In een groeiomgeving heb je zicht nodig op de context van de onderneming en de plannen. Die context bepaalt voor een groot deel de haalbaarheid en het succes. En deze context kun je beoordelen door te kijken naar een aantal scale-up succesfactoren.”
Wat zijn typische factoren die het succes van een scale-up verklaren?
“In mijn workshop kijken we naar zes hoofdfactoren die we vervolgens ook in een concrete case gaan toepassen:
- Marktpotentie: Hoe groot en aantrekkelijk is de markt, zijn er voldoende groeikansen? Wat doet de concurrentie?
- Team: Wat is de samenstelling, track record, kwaliteit en executiekracht van het team?
- Verdienmodel: Is er duidelijk zicht op hoe de scale-up geld gaat verdienen met de producten of diensten. Kan de onderneming omzet genereren tegen aantrekkelijke kosten op product- of klantniveau? (dus tegen positieve unit economics)
- Product Market-fit: Heeft de scale-up een product of dienst waar klanten enthousiast over zijn en bereid zijn voor te betalen (willingness to pay)
- Tractie: Is er al duidelijk sprake van vooruitgang in key drivers zoals bezoek, klanten en omzet die maand-op-maand zichtbaar is?
- Schaalbaarheid: Kan de scale-up bij verdere groei profiteren van schaalvoordelen?”
Wat zou een stappenplan zijn om ondernemersmentaliteit te ontwikkelen binnen het financiële team?
“In de workshop behandelen we vijf stappen:
- Onderzoek de context van de onderneming of het business plan en beoordeel op zes succesfactoren
- Identificeer de key drivers voor succes en bouw hieromheen het financieel model. Denk daarbij aan CAC, LTV, ARR, Churn.
- Prognosticeer omzet, kosten & cash flow voor het komende jaar – in de vorm van een rolling forecast
- Maak drie scenario’s: best, base en worst case door te variëren in de key drivers
- Pas maandelijks de forecast aan op basis van werkelijke resultaten
- Bespreek de impact met het management op sales, OPEX & wervingsplan
Zo ga je van voorspelbare controle naar een veerkrachtige organisatie en kun je je met recht een business partner van de directie noemen. Hoe mooi is dat?”
Nieuwsgierig geworden?
Schrijf je nu in voor FM Dag 2025 en reserveer je plek in de workshop ‘Van voorspelbare controle naar veerkrachtige onderneming‘ van Geert-Jan Smits (beperkt tot 30 deelnemers).
Maak kennis met Geert-Jan Smits
Geert-Jan heeft meerdere ondernemingen opgericht en succesvol verkocht waaronder Jungle Minds en Flinders. Als angel investor en adviseur deed hij veel kennis en ervaring op rondom het investeren in start-ups. Dit ging met vallen en opstaan en bracht waardevolle inzichten met zich mee. Tegenwoordig adviseert Geert-Jan ondernemers en investeerders over de strategie, groei en operatie van start-ups. Hij wordt geregeld ingezet in dealteams om samen met een venture capitalfonds een potentiële investering te evalueren. In 2023 verscheen zijn boek De start-up scorecard. Hij is als docent verbonden aan Alex van Groningen. Ontdek Geert-Jans expertise en cursussen.
Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell verkennen we tijdens FM Dag 2025 samen met 250 vakgenoten de kracht van subtiele, maar impactvolle ingrepen. Van het integreren van laagdrempelige automatisering tot het herkennen van early warning signs in financiële patronen, we laten zien hoe jij het verschil in jouw organisatie kunt maken.