Rotterdamse havenbedrijven pleiten voor snellere verduurzaming

Rotterdamse haven roept op tot versnelde verduurzaming voor behoud concurrentiepositie

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op “nieuwe onconventionele maatregelen” om de verduurzaming van de industrie in het havengebied te versnellen en de concurrentiekracht op niveau te houden. Dit blijkt uit een brief van ondernemersvereniging Deltalinqs aan de Tweede Kamer. De vereniging waarschuwt dat alleen zo de klimaatdoelen gehaald kunnen worden en dreigende de-industrialisatie kan worden afgewend. Dat schrijft het ANP. De financiële gevolgen voor bedrijven zijn aanzienlijk, met sluitingen, stilvallende productie en zes kwartalen op rij krimp die er zwaar inhakken.

  • Rotterdamse havenbedrijven eisen snelle actie voor verduurzaming industrie
  • Deltalinqs waarschuwt voor de-industrialisatie zonder onconventionele maatregelen
  • Verlaging nettarieven en versnelling energieprojecten voorgesteld als oplossingen

Volgens het lokale bedrijfsleven heeft de industrie, met name de chemie, in de haven het momenteel “ongekend zwaar”. Een derde van alle duurzame projecten zou vertraagd zijn door onder andere netcongestie. De ontwikkeling op het gebied van waterstof staat nagenoeg stil, terwijl de markt voor duurzaam plastic dreigt te stranden.

Verschuiving van co2-uitstoot naar andere landen

Deltalinqs wijst erop dat de vraag naar industriële producten voor het dagelijks leven niet afneemt. Het gevolg is dat de CO2-uitstoot in de praktijk wordt verschoven naar andere landen, wat niet bijdraagt aan de mondiale klimaatdoelstellingen.

Voorgestelde maatregelen voor versnelling

Om het tij te keren pleit Deltalinqs voor een drastische verlaging van de nettarieven, in lijn met de tarieven in omringende landen. Dit zou zorgen voor een eerlijker speelveld en waterstof- en elektrificatieprojecten weer aantrekkelijker maken. Daarnaast zouden duurzame-energieprojecten versneld kunnen worden door nieuwe regelgeving toe te passen of door anders te gaan werken.

Focus op praktische maatregelen in plaats van co2-reductie

De bedrijven vinden dat het in politiek Den Haag niet moet gaan over een nieuwe “CO2-tonnenjacht”, maar over praktische maatregelen die bedrijven kunnen helpen met verduurzamen. Ze benadrukken dat een “win-winscenario” mogelijk is als de overheid snel en onconventioneel kan opereren, zoals eerder is gebleken bij de versnelde aanleg van de lng-terminal in Groningen na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne.

De haven verwerkt jaarlijks ongeveer 439 miljoen ton goederen, wat een directe en indirecte werkgelegenheid van meer dan 500.000 banen oplevert, Bovendien draagt de haven bij aan een toegevoegde waarde van ruim €60 miljard voor de Nederlandse economie. De verduurzaming van de Rotterdamse haven is een omvangrijk en kostbaar proces. De haven heeft ambitieuze doelen gesteld om tegen 2035 een koploper te zijn in duurzaamheid en tegen 2050 klimaatneutraal te opereren. Dit vereist aanzienlijke investeringen in nieuwe technologieën en infrastructuur. Deze investeringen zijn nodig voor onder andere de ontwikkeling van waterstofinfrastructuur, CO2-opslag en -afvang, en de elektrificatie van industriële processen.

Internationale context en concurrentiepositie

De oproep van de Rotterdamse havenbedrijven moet worden gezien in de context van toenemende internationale concurrentie. Havens wereldwijd investeren in verduurzaming om hun positie te versterken. Zo heeft de haven van Hamburg onlangs aangekondigd haar inspanningen op het gebied van waterstof te intensiveren, wat de druk op Rotterdam verder verhoogt.

Rol van de overheid bij verduurzaming

De Nederlandse overheid speelt een cruciale rol bij het faciliteren van de verduurzaming van de haven. Het Havenbedrijf Rotterdam werkt nauw samen met de overheid aan verschillende projecten, zoals de aanleg van een waterstofnetwerk en de ontwikkeling van een ‘conversiepark’ voor de productie van groene waterstof.

Innovatieve projecten

Ondanks de uitdagingen zijn er in de Rotterdamse haven al verschillende innovatieve duurzaamheidsprojecten gaande. Een voorbeeld is ‘Porthos’, een van de grootste duurzaamheidsprojecten in Nederland, waarbij vanaf 2024 jaarlijks 2,5 miljoen ton CO2 uit de haven wordt opgevangen in een gasveld onder de Noordzee.

Werkgelegenheid en economie

De verduurzaming van de Rotterdamse haven heeft niet alleen gevolgen voor het milieu, maar ook voor de werkgelegenheid en de economie. Het Havenbedrijf Rotterdam benadrukt dat een vitale haven een inclusieve haven is die direct en indirect werkgelegenheid biedt op alle niveaus en voor huidige en volgende generaties.

Gerelateerde artikelen