Retail: de signalen voor de Non-Food blijven rood

Ook al stijgt de omzet naar verwachting 1% à 2% in 2016, toch blijven de vooruitzichten voor de retail (Non Food) negatief. Kredietverzekeraar Euler Hermes voorziet dit jaar nog enkele grote faillissementen. Mede door de opmars van e-tail die onverminderd doorzet, komen steeds meer winkelgebieden in de problemen.

Ondanks dat sommige subsectoren (zoals drogisterijen en woonwinkels) in 2016 duidelijke volumestijgingen laten zien, blijft de retail-sector onder druk staan. Subsectoren als consumentenelektronica, huishoudelijke artikelen en de kledingbranche kampen met aanhoudende margedruk. Daar komt bij dat het consumentenvertrouwen de laatste maanden stagneert. Ook dat zal de volume-ontwikkeling geen goed doen. 
Indrukwekkende groei webwinkels
De krachtige groei van e-commerce zet onverminderd door. “En dat blijft de komende jaren ook zo. Het e-tail kanaal wordt snel volwassen”, stelt riskmanager Johan Geeroms van Euler Hermes. “Het wordt steeds gewoner om producten online te bestellen en ze thuis te bekijken. Daar hebben we geen winkel meer voor nodig. Bevalt het niet dan gaan de spullen retour. 30% van maatgevoelige producten gaan weer terug naar de afzender. Er wordt hard gewerkt aan slimme oplossingen hiervoor. Denk bijvoorbeeld aan virtuele paspoppen. Waar e-tail werkt aan innovatieve oplossingen zitten traditionele winkels gevangen in verouderde verdienmodellen.” 
Geeroms verwijst naar cijfers van het CBS. In de eerste 2 maanden van 2016 steeg de omzet van webwinkels en postorderbedrijven met 19,2 %, tegenover 15,2 % in 2015 en 11% in 2014. Geeroms verwacht dat de jaarlijkse groei van de online omzet de komende jaren rond de 20% zal liggen. “Dat zal de winkelgebieden geen goed doen. Ik voorzie een toenemende leegstand waardoor veel winkelgebieden hun aantrekkingskracht zullen verliezen.” Geeroms verwijst hierbij naar de maatregelen die het kabinet medio mei aankondigde om de leegstand van winkels aan te pakken. “Door winkels een andere bestemming te geven, wordt het winkelgebied natuurlijk niet sterker.” 
Sterke en zwakke punten
Als sterke punten van retail noemt de kwartaalrapportage van Euler Hermes: 
– Stabiele performance food retailers. 
– De gehele non-food retail sector heeft in 2015 een omzetstijging van 1% laten zien. Euler Hermes verwacht voor 2016 een omzetstijging tussen de 1% en 2%. 
– De non-food subsector ‘living’ laat sterke groei zien, gedreven door de aantrekkende huizenmarkt.
– Ondanks een moeilijk 2015 jaar voor doe-het-zelf retailers, merken we de laatste maanden een positieve trend. Euler Hermes verwacht dat deze trend doorzet, mede dankzij de aantrekkende huizenmarkt. 
Zwakke punten zijn volgens Euler Hermes:
– Dalend consumentenvertrouwen baart zorgen voor volumeontwikkeling in de sector. 
– Resultaten van diverse retail subsectoren zullen stevig onder druk blijven staan (kleding, schoenen, consumentenelektronica, huishoudelijke artikelen). 
– Een deflatoire ontwikkeling en haperend consumentenvertrouwen zorgen naar verwachting voor een blijvende prijsdruk (uitstel koopgedrag omdat de consument verwacht dat prijs nog verder daalt). 
– Ondanks een aantal grote faillissementen in de afgelopen maanden, zullen er naar verwachting nog meerdere volgen dit jaar.  
– Terughoudendheid van banken voor het verstrekken van (additionele) financiering.

Gerelateerde artikelen