Post-corona herijking van businessmodellen
De huidige pandemie veroorzaakt een ongekende wereldwijde supply chain crisis, maar de hardst getroffen productiesectoren zijn de eerste die in de eerste helft van 2021 zullen herstellen. Dit maakt deze recessie aanzienlijk korter dan de kredietcrisis in 2008. Daarnaast biedt digitalisering uitkomst tegen toekomstige disrupties in de supply chain. Een en ander stelt een nieuw rapport (pdf) van Baker McKenzie en Oxford Economics.
De wereldwijde supply chain crisis is vooral te wijten aan de ‘productiewoestijnen’ die de pandemie veroorzaakt: met uitzondering van essentiële goederen is de productie in specifieke regio’s door lock-down situaties zo droog komen te liggen dat ze een no-go-zone zijn geworden. Door een gebrek aan diversificatie en goed risicomanagement binnen de wereldwijde supply chain zijn de gevolgen meteen voelbaar. Dit leidt tot een verwachte daling van de wereldhandel van meer dan vier procent in het eerste kwartaal van 2020 en een verdere daling in Q2 2020.
“Het is nu vooral noodzaak dat organisaties zich richten op het minimaliseren van verstoringen in de supply chain,” zegt Antonio Russo, partner bij Baker McKenzie Amsterdam en Global Head of Tax. “Daarnaast moeten zij manieren vinden om zich snel aan te passen op het gebied van infrastructuur, belastingen en werkgelegenheid, en deze wendbaarheid ook in te zetten als de situatie zich snel stabiliseert.” Russo wijst erop dat als bedrijven gedwongen overstappen op leveranciers uit alternatieve regio’s, zij na moeten gaan in hoeverre dit kan leiden tot extra kosten, plichten en naleving.
Herstel na de crisis
Naar verwachting zal de autobranche wereldwijd met 13 procent de grootste productiedaling zien in de eerste helft van 2020. Hierna volgen de textiel- en de elektronicasector met een verwachte daling van respectievelijk acht en zeven procent. Opvallend is dat de hardst getroffen productiesectoren die voor dit rapport zijn geanalyseerd, zich ook het snelst zullen herstellen. Voor alle vier geldt dat het herstel wordt ingezet in de tweede helft van 2020, waarbij de auto- en textielsector met respectievelijk tien en achttien procent (ten opzichte van Q1 2020) het snelste herstel inzetten. Vervolgens zullen alle sectoren tegen 2021 ten minste enige productiegroei op het niveau van 2019 terugzien.
“Tegelijkertijd zijn er ook sectoren die juist een groei zullen doormaken,” aldus Corinne Schot, managing partner bij Baker McKenzie Amsterdam. “Digitale bedrijfsoplossingen waren al niet meer weg te denken, maar het verbeteren van risicomanagement door onder andere het digitaliseren van supply chains zal nu overal hoog op de agenda komen te staan.” Bedrijven gespecialiseerd in big data kunnen helpen bij het stroomlijnen van het leveranciersselectieproces, terwijl cloud computing steeds vaker wordt gebruikt om leveranciersrelaties te beheren.
“Digitalisering en verbeterd supply chain management zijn nog nooit zo belangrijk geweest. Bedrijven met weloverwogen risicobeheerprocessen zullen beter in staat zijn om de impact van verstorende gebeurtenissen op de supply chain in te schatten,” vult Russo aan. “Naast de politieke en economische herijking in de internationale arena leidt deze pandemie ook tot het opnieuw inrichten van businessmodellen – met als gevolg wellicht ook een centralere rol voor duurzaamheid in wat het nieuwe normaal gaat worden.”